مدل مفهومی سه بُعدی پاسخگویی در سیستم های اجتماعی مبتنی بر قرآن و روایات (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف این پژوهش ارائه مدل سه بعدی پاسخگویی در سیستم های اجتماعی مبتنی بر قرآن کریم و اعتبار یابی آن در دانشگاه ها از طریق یک پژوهش ترکیبی چند مطالعه ای بود. در بخش اول پژوهش یک چارچوب مفهومی از پاسخگویی در سیستم های اجتماعی بر اساس تحلیل محتوای کیفی مقوله ای آیات قرآن کریم با استفاده از فرایند چرخه ای تحلیل (مشتمل بر چهار مرحله گردآوری اطلاعات، تقلیل احیاگرایانه داده ها، سازمان دهی و تحلیل اطلاعات و تفسیر و نتیجه گیری) استخراج گردید. این چارچوب در سه بُعد مبانی (مشتمل بر حق گرایی، عدم تکبر، تقوا، ایمان، اطلاعت الهی، عمل صالح و موازین الهی)، موانع (مشتمل بر کفرورزی، گمراهی، تشکیک، سیئات، فریبکاری و پیمان شکنی) و عوامل زمینه ساز (مشتمل بر توفیق الهی، پایداری، آرامش، توکل، بصیرت، درستکاری، اعمال حسنه و مسئولیت پذیری) شکل گرفت و از طریق فن اعتمادپذیری و روش های مرور متخصصان و خودبازبینی با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی و بهره گیری از مصاحبه نیمه ساختاریافته، اعتبار پذیری این چارچوب توسعه داده شده در دانشگاه ها به عنوان یک سیستم اجتماعی موردبررسی و چارچوب مفهومی تأیید و اعتباریابی شد.A Three-Dimensional Conceptual Model of Accountability in Social Systems Based on the Qur'an and Hadiths
This research aims to present a three-dimensional model of accountability in social systems based on the Holy Qur'an and its validation in universities through a multi-study mixed research. In the first part of the research, a conceptual framework of accountability in social systems was extracted based on a qualitative categorical content analysis of the verses of the Holy Qur'an using a cyclical process of analysis (including four stages of data collection, revivalist data reduction, data organization and analysis, and interpretation and conclusion). This framework has been formed in three dimensions: foundations (including righteousness, non-arrogance, piety, faith, divine knowledge, righteous deeds, and divine scales), obstacles (including disbelief, misguidance, doubt, evil deeds, deceit, and breach of contract), and enabling factors (including divine support, stability, peace, trust, insight, honesty, good deeds, and responsibility). Using the qualitative content analysis method and semi-structured interviews, the validity of this framework developed in universities has been confirmed and validated through the reliability technique and expert review methods and self-review as a social system under study and a conceptual framework.