نقش ارزش های زیست محیطی به عنوان یکی از شاخه های ارزش های بومی در آموزش طراحی معماری؛ نمونه موردی: درس طراحی معماری 3 مقطع کارشناسی دانشگاه تبریز (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
ارزش های بومی در آموزش طراحی به دانشجویان کمک می کنند تا شناخت صحیحی از نیازها، ارزش ها و باورهای جامعه محلی داشته باشند. از میان ارزش های بومی، یکی از الزامات مهم برای هر منطقه در راستای توسعه پایدار، مؤلفه محیط زیست است. آموزش در زمینه طراحی معماری با رعایت مسائل زیست محیطی کمک می کند تا دانشجویان نیازهای واقعی زیست محیطی انسان معاصر را درک کنند و بتوانند به خوبی با چالش های محیطی مواجه شده، رویکردهای بهینه ای را برای طراحی پیدا کنند. لذا هدف از این پ ژوهش شناخت و بکارگیری ارزش های بومی به ویژه ارزش های زیست محیطی در آموزش طراحی معماری است. روش تحقیق پژوهش تجربی با رویکرد تحلیلی – توصیفی با بهره گیری از تحلیل محتوای کیفی می باشد. جامعه آماری این تحقیق اساتید معماری دانشگاه های کشور و دانشجویان طراحی معماری دانشگاه سراسری تبریز هستند که بر اساس رویکرد کوکران در حدود 62 نفر از دانشجویان طرح معماری 3 مقطع کارشناسی و نیز 13 نفر از اساتید این حوزه بر اساس روش نمونه گیری در دسترس، به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. یافته های تحقیق بر اساس ارزیابی پرسشنامه اساتید و دانشجویان و سنجش میزان بهره گیری از ارزش های بومی در طرح های دانشجویان، نشان می دهد ارزش های فرهنگی- اجتماعی دارای بالاترین جایگاه در بین ارزش های بومی، ارزش های زیست محیطی در جایگاه دوم، ارزش های کالبدی و عملکردی در رده سوم و ارزش های اقتصادی پائین ترین جایگاه را از آن خودکرده اند. نتایج در بخش مؤلفه های زیست محیطی نیز نشان می دهد زیرمولفه سازگاری با محیط و آسایش اقلیمی بیشترین رتبه را به خود اختصاص داده است و خودبسندگی و استفاده از مصالح بومی کمترین رتبه را دارد.The role of environmental values as one of the branches of vernacular values in architectural design education
Vernacular values in design education help architects to have a correct understanding of the requirements, needs, values and beliefs of the Vernacular community. Among the Vernacular values, one of the important requirements for each region in line with the goals of sustainable development is the environment component. Education in the field of architectural design with respect to environmental issues helps architects to understand the real environmental needs of contemporary humans and to be able to find optimal approaches for design when faced with environmental challenges and limitations. Therefore, the purpose of this research is to recognize and apply Vernacular values, especially environmental values, in architectural design education. The research method is experimental research with analytical-descriptive approach using qualitative content analysis. The statistical population of this research is architecture professors from universities all over the country and students of architecture from Tabriz National University, based on Kochran's approach, about 62 students of architectural design at 3 undergraduate levels and 13 professors and experts in this field based on the available sampling method, as The research sample was selected. The findings show that cultural-social values have the highest place among Vernacular values, environmental values are in the second place, physical and functional values are in the third place, and economic values have taken the lowest place. The results in the environmental components section also show that the subcomponent of compatibility with the environment and climatic comfort has the highest rank, and self-sufficiency and the use of Vernacular materials have the lowest rank.