تبارشناسی چرایی و چگونگی بازتولید مفهوم «جهاد ابتدایی» نزد گروه های بنیادگرای غیردولتی معاصر در منطقه خاورمیانه (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
سه دهه ی اخیر فعالیت تروریستی گروه های غیردولتی بنیادگرا که دارای گرایش های سلفی، تکفیری و جهادی هستند، شدّت یافته است. بر اساس برداشتی که این طیف اسلام گرایان از میراث اسلامی دارند، جهان به دو حوزه ی دارالاسلام و دارالحرب تقسیم می شود، و از این روی لازم است با کفار جهاد کرد و دارالکفر را به دارالاسلام ضمیمه نمود. و در نتیجه، نظام دولت-ملت و وستفالیایی حاکم بر روابط بین الملل از سوی این گروه ها نفی می گردد و بروز آن را به صورت واضح در شکل گیری دولت اسلامی شام و عراق در منطقه ی خاورمیانه دیدیم که در آن مرزهای دولت های ملّی برچیده گردید. شرق شناسان با تکیه بر روش های تجربی و علّی معمولا گرایش های تکفیری و جهادی را به جوهر دین اسلام پیوند می زنند و خشونت و جنگ طلبی را به اسلام منتسب می نمایند. ناکافی بودن روش های تجربی برای تحلیل پدیده های تاریخی و علوم انسانی که تا چندی پیش بر محافل علمی غربی حاکم بود، موجب گردید که در این پژوهش، بر اساس نظریه گفتمان و روش تبارشناسی به بررسی علل و عوامل شکل گیری گرایش های تکفیری نافی عصر مدرن از سوی گروه های بنیادگرا پرداخته شود و زمینه های ذهنی و عینی پیدایش این نوع از تفکر تشریح گردد. در این راستا نخست سرشت گذشته گرای اندیشه ی سیاسی دوره ی میانه به عنوان عامل ذهنی عدم پذیرش جنبه هایی از جهان مدرن از سوی این گروه ها تبارشناسی خواهد شد و در ادامه عوامل عینی و تاریخی بازتولید تفکرات جهادی سنتی که در روند گفتگوی میان بنیادگرایان با دنیای جدید و اقتضائات آن مانع ایجاد می کنند، بررسی می شود.Genealogy of why and how to reproduce the concept of "primitive jihad" among contemporary non-governmental fundamentalist groups in the Middle East
In the last three decades, the terrorist activities of fundamentalist non-governmental groups with Salafi, Takfiri and jihadist tendencies have intensified. According to the perception of this group of Islamists of Islamic heritage, the world is divided into two areas, Dar al-Islam and Dar al-Harb, and therefore it is necessary to jihad with the infidels and attach Dar al-Kufr to Dar al-Islam. As a result, the nation-state and Westphalian system governing international relations is rejected by these groups, and we have seen its manifestation clearly in the formation of the Islamic State of Syria and Iraq in the Middle East, where the borders of nation-states were dismantled. Orientalists, relying on empirical and causal methods, usually link takfiri and jihadist tendencies to the essence of Islam and attribute violence and belligerence to Islam. The inadequacy of empirical methods for the analysis of historical phenomena and humanities that until recently dominated Western scientific circles, led to this study, based on discourse theory and genealogical methods to study the causes and factors of the formation of modern-day navel takfiri tendencies by groups. Be fundamentalist. In this regard, first the retrospective nature of medieval political thought as a mental factor of non-acceptance of aspects of the modern world by these groups will be genealogized and then the objective and historical factors reproduce traditional jihadist ideas in the process of dialogue between fundamentalists and the new world and its requirements. They create a barrier, it is investigated.