بررسی تطبیقی مبانی، مفاهیم، آثار و برنامه های ناظر بر جبران خسارت معنوی در نظام های حقوقی ایران و انگلستان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
زیست بوم ها به یک منطقه جغرافیایی اطلاق می شود که در آن، انواع گیاهان و جانوران زیست می نمایند. البته زیست بوم ها علاوه بر عوامل زنده شامل عوامل غیرزنده می شوند. با این حال، بشریت به مانند تمامی حوزه ها در حوزه های محیط زیستی نیز تخریب های گسترده ای را به جای آورده است و با اقدامات خود زمینه تخریب انواع گونه های گیاهی و جانداری در زیست بوم ها را پدید آورده به نحوی که امروزه گونه های جانوری بسیاری در خطر انقراض هستند. این گونه ها بسیار ارزشمند بوده و صرف جبران خسارت مادی، نمی تواند موجب گردد که جبران خسارت به صورت کامل انجام شود. از این رو، مبحث جبران خسارت معنوی در زیست بوم ها پدید آمده است که به معنای خسارت هایی است که در اثر تخریب زیست بوم ها برای آیندگان بوجود می آید و قابلیت ارزیابی دقیقی ندارد ضمن این که محسوس و مشهود نیز نیستند. سوال اصلی که در این تحقیق مطرح است، آن می باشد که مبانی و منابع جبران خسارت معنوی در نظام های حقوقی ایران و انگلستان چیست ؟ نتیجه تحقیق حاضر نشانگر آن است که مبانی جبران خسارت معنوی همان مبانی جبران خسارت مادی در نظام حقوقی ایران و قواعدی هم چون قاعده لاضرر، قاعده احترام و ... در این زمینه وجود دارد. این در حالی است که در نظام حقوقی انگلستان، مبنای عمده در این زمینه، اصل حسن نیت و ... است.A comparative study of the foundations, concepts, works and programs regarding the compensation of moral damages in the legal systems of Iran and England
According to the general rules that exist in almost all legal systems, including the legal system of Iran, in addition to material damages that must be compensated to individuals, there are also moral damages, although it is possible that material damages can be compensated by restoring the previous situation. be compensated, but in connection with moral damages, due to the difficulty in assessing the amount of damages and the variety of types of moral damages that are incurred, the method of compensating these types of damages is also different. Although in some cases it is possible to compensate for moral damages by paying monetary amounts, sometimes demanding nominal damages or an official apology in the official newspaper, etc. can compensate for moral damages. In any case, in the upcoming research, the two legal systems of Iran and England will be considered from the point of view of the foundations and sources of moral compensation. The main question raised in this research is what are the foundations and sources of compensation for moral damages in the legal systems of Iran and England? The result of the present research shows that the principles of compensation for moral damage are the same as the principles of compensation for material damage in Iran's legal system, and there are rules such as the rule of harmlessness, the rule of respect, etc. in this field.