بررسی و ارزیابی کاربست ابطال گرایی پوپر در مطالعات برنامه ریزی منطقه ای (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
کارل پوپر بی شک یکی از تأثیرگذارترین فیلسوفان علم قرن بیستم است. تاآنجا که می توان گفت فلسفهعلم در قرن بیستم باآرایویگره خورده است.ارائه یک نظریه منسجم و قابل دفاع درباره روش شناسی علم -به عنوان یکی از مهم ترین دستاوردهای فرهنگی بشر از مهمترین برنامه های پژوهشی پوپر بود. این مقاله، به توضیح تلاش های پوپر برای نقد پوزیتیویست منطقی می پردازد. بعد از اشاره به دیدگاه پوزیتیویست های منطقی، به دو ایراد مهمی اشاره می شود که پوپر بر این دیدگاه وارد می سازد: مسئله استقرا و نظریه باری مشاهده؛ و بدین ترتیب، پوپر بنیان های نظری پوزیتیوسیت منطقی را به چالش می کشد. نگارنده، بعد از آن، به ابطال گرایی به عنوان راه حل مناسب پوپر برای کنار گذاشتن پوزیتیوست منطقی اشاره می کند و با ارائه توضیحات مناسب روشن می سازد که پوپر چگونه در نظریه علم شناسی جدید خود ابطال گرایی ایرادات وارد بر پوزیتیوست منطقی را مرتفع می سازد. با اینکه این نظریه بصیرت هایی را با خود به همراه دارد، ولی ضمن اشاره به نقد های وارد بر آن، نشان داده می شود که ابطال گرایی هم با ضعف هایی جدی مواجه است و نتواسته به صورت معقولی ایرادات مربوط به نظریه باری مشاهده و استقرا را مرتفع سازد.Reviewing and evaluating the application of Popper's falsificationism in regional planning studies
Karl Popper is undoubtedly one of the most influential philosophers of science of the 20th century. As far as it can be said, the philosophy of science in the 20th century has been tied to arguments. Presenting a coherent and defensible theory about the methodology of science - as one of the most important cultural achievements of mankind - was one of Popper's most important research programs. This article explains Popper's attempts to criticize the logical positivist. After referring to the point of view of logical positivists, it is pointed out two important objections that Popper puts on this point of view: the problem of induction and the theory of the burden of observation; And thus, Popper challenges the theoretical foundations of logical positivism. After that, the author points to falsificationism as Popper's suitable solution for abandoning logical positivism, and by providing suitable explanations, he clarifies how Popper's falsificationism is a problem for positivism in his new scientific theory. It makes sense. Although this theory brings insights, but while referring to the criticisms of it, it is shown that falsificationism also faces serious weaknesses and could not reasonably observe the flaws related to the theory of observation and Eliminate induction.