آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۲

چکیده

شبکه های اجتماعی به عنوان فضایی همه گیر در رسانه های مدرن، تولید مداوم سیاست های هویتی و توزیع نوعی خودمختاری کنشگرانه، رسانه های سنتی را به چالش می کشند و سطح تاثیر و باورمندان آنرا به بازبینی وامی دارند. در این میان، منبر به عنوان یکی از سنتی ترین و سیاسی ترین شبکه های ارتباطی در ایران نیز با سلطه ی فزاینده ی رسانه های اجتماعی با چالش مواجه شده است. با توجه به اهمیت این مسئله، پژوهش حاضر با روش پیمایشی به نظرسنجی تطبیقی از جوانان و مسئولان درباره ی سازه های کم اقناع بودگی منبر ها در ایران پرداخته است. بر این اساس، با تدوین پرسشنامه ی محقق ساخته، نظر 420 نفر از جوانان شهر تهران و 30 نفر از منبریان فعال در مساجد این شهر درباره ی تاثیر پنج سازه ی مسائل اقتصاد بازاری، سیاسی، اخلاقی، خودمختاری مذهبی و جامعه ی مدرن روی کم اقناع بودگی منبر ها بررسی شده است. نتایج، نشان می دهد مهمترین سازه ی شکل گیری کم اقناع بودگی منبر از دیدگاه جونان، عملکرد نامناسب مسئولان و از دیدگاه منبریان، مهمترین سازه ی شکل گیری کم اقناع بودگی منبر، مسائل دنیای مدرن می باشد. از این رو، به نظر می رسد پدیده کم اقناع بودگی منبر در ایران، از جمله مصادیقی است که رابطه ی پویا و دوسویه میان فرهنگ عمومی و فرهنگ رسمی را مختل کرده است.

Impact of political structures on the pulpit communication network in Iran (Comparative survey of youth and pulpits)

Social networks and modern media challenge the traditional media by constantly generating identity policies and distributing a form of active autonomy, and force its level of influence and believers to reconsider. Meanwhile, the pulpit, as one of the most traditional and political communication networks in Iran, has also challenged by the growing dominance of social media. Due to the importance of this issue, the present study has conducted a comparative survey of young people and officials about the structures of unconvincing pulpits in Iran. Accordingly, by compiling a researcher-made questionnaire, the opinions of 420 young people in Tehran and 30 active pulpits in the mosques of this city about the impact of the five structural issues of market economy, politics, ethics, religious autonomy and society. Modernity has studied on the unconvincingness of the pulpits. The results show that the most important structure in the formation of the pulpit's dissatisfaction from point of view is the inappropriate performance of officials and from the pulpit's point of view, the most important structure for the formation of the pulpit's satiety is the problems of the modern world. Hence, it seems that the phenomenon of pulpit persuasion in Iran is one of the examples that has disrupted the dynamic and two-way relationship between public culture and official culture.

تبلیغات