آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۲

چکیده

هدف اصلی پژوهش حاضر مطالعه ای کیفی در حوزه ابعاد ژئوپلیتیکی مدیریت اسلامی مبتنی بر دیدگاه اندیشمندان جوادی آملی، مصباح یزدی و مهدوی کنی است و راهبرد مورداستفاده در این پژوهش در بخش کیفی روش تحلیل مضمون است. ابزار گردآوری داده در این تحقیق مصاحبه است. جامعه آماری شامل ده نفر از خبرگان جامعه علمی و متخصصان دانشگاهی بودند که به صورت هدفمند انتخاب شده است. نتایج حاصل از تحلیل تم نشان می دهد این تحقیق شامل 6 مضمون فراگیر و 12 مضامین سازنده می باشد که شامل به کار گیری جهان بینی اسلامی در جهت شناخت انسان (اصول جهان بینی اسلامی ،انسان شناسی)، تحقق وظایف مدیریت مبتنی بر اصول مدیریت اسلامی (اصول زیر بنایی مدیریت ، وظایف سازمانی مدیران) ، تناسب اصول ارزشی با ویژگی های فردی مدیران (اصول ارزشی مدیران ، ویژگی های فردی مدیران)،، بهبود عملکرد اقتصادی و اجتماعی (بهره وری اقتصادی ، تحقق اهداف اجتماعی)، هدایت و هماهنگی بشردر جهت رشد و توسعه برای رسیدن به اهداف اسلامی (هدایت و هماهنگی بشر در جهت اهداف اسلامی ، رشد و توسعه انسان در جهت اهداف)، دستیابی به تمدن اسلامی با تاکید به بسترهای زمینه ای (دستیابی به تمدن اسلامی ، بسترهای زمینه ای جهت تحقق تمدن اسلامی) ، است.

Explaining the geopolitical dimensions of Islamic management from the perspective of seminary and university professors

The main goal of the current research is a qualitative study in the field of geopolitical dimensions of Islamic management based on the views of Javadi Amoli, Misbah Yazdi and Mahdavi Keni, and the strategy used in this research in the qualitative part is thematic analysis method. The data collection tool in this research is interview. The statistical population included ten experts from the scientific community and university specialists who were selected purposefully. The results of the theme analysis show that this research includes 6 comprehensive themes and 12 constructive themes, which include the application of the Islamic worldview in order to understand human beings (the principles of Islamic worldview, anthropology), the realization of management tasks based on the principles of Islamic management. (principles of infrastructure of management, organizational duties of managers), suitability of value principles with individual characteristics of managers (value principles of managers, individual characteristics of managers), improvement of economic and social performance (economic efficiency, realization of social goals), guidance and coordination of human beings in For growth and development to achieve Islamic goals (mankind's guidance and coordination towards Islamic goals, human growth and development towards goals), achieving Islamic civilization with an emphasis on the underlying foundations (achieving Islamic civilization, underlying foundations for the realization of civilization Islamic), is

تبلیغات