بررسی ابعاد جغرافیایی (منطقه ای و بین المللی) شروط غیر منصفانه به ضرر مصرف کننده در قراردادهای الکترونیکی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف پژوهش حاضر هدف پژوهش حاضر، بررسی ابعاد منطقه ای و بین المللی شروط غیرمنصفانه به ضرر مصرف کننده در قراردادهای الکترونیکی است. روش پژوهش حاضر به شیوه مطالعه کتابخانه و بهره گیری از پیشیمه موضوع و از نظر هدف کاربردی است. مزایای بی شمار انجام معاملات الکترونیکی نسبت به انجام همین معاملات از طرق غیرالکترونیکی که از جمله این مزایا صرفه جویی در وقت، منابع، همچنین سرعت و دسترسی هم زمان به فروشگاه های فراوان است، انتخاب این بستر را برای مراودات اشخاص رونق چشمگیری داد. در کنار این محاسن بی شمار انجام معامله از این طریق، مانند همه پدیده های جدید، یقیناً معایب و چالش هایی در این زمینه وجود دارد. از جمله این ایرادات، سوءاستفاده برخی از فروشندگان و ارائه کنندگان خدمات به مصرف کنندگان از قدرت برتر خویش در تحمیل شروط غیرمنصفانه به مصرف کنندگانی است که ناگزیر می شوند یا انتخاب می نمایند معاملات خود را در این فضا انجام دهند. قانون گذار ما در ماده 46 قانون تجارت الکترونیکی 1382، درج این گونه شروط را غیرمؤثر اعلام کرد. اما اینکه تعریف شروط غیرمنصفانه به ضرر مصرف کننده چیست یا ملاک و معیار این گونه شروط چه می باشد را قانون گذار مشخص نکرده است. این پژوهش در پی تحلیل و ارائه طریق حقوقی در این زمینه با استناد به اسناد بین المللی از جمله رژیم حقوقی اتحادیه اروپا و حقوق برخی کشورهای پیشرو در این زمینه می باشد.Investigating the regional dimensions of unfair terms to the detriment of the consumer in electronic contracts
The countless advantages of doing electronic transactions compared to doing the same transactions in non-electronic ways, which include saving time, resources, as well as speed and access to many stores at the same time, gave the choice of this platform a significant boost for people's dealings. Along with these countless advantages of doing business in this way, like all new phenomena, there are certainly disadvantages and challenges in this field. Among these defects is the abuse of some sellers and service providers to consumers of their superior power in imposing unfair conditions on consumers who are forced or choose to do their transactions in this space. In Article 46 of the Electronic Commerce Law of 1382, our legislator declared the inclusion of such terms ineffective. But what is the definition of unfair conditions to the detriment of the consumer, or what are the criteria for such conditions, the legislator has not specified. This research aims to analyze and present the legal approach in this field by referring to international documents, including the legal regime of the European Union and the laws of some leading countries in this field.