آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۹

چکیده

هدف از تحقیق حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر نقش مدیریت عملکرد در زنجیره تأمین خدمات گردشگری ورزشی بود. روش تحقیق حاضر، کاربردی از نوع تحقیقات کیفی با روش تحلیل تماتیک است. جامعه آماری تحقیق شامل، اساتید مدیریت ورزشی، اساتید گردشگری و گردشگری ورزشی، مدیران آژانس های گردشگری، مدیران خبره وزارت ورزش و جوانان و پژوهشگران دکتری مدیریت ورزشی و گردشگری بودند و نمونه آماری از بین اعضای جامعه با بهره گیری از روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند. ابزار تحقیق مصاحبه نیمه ساختار یافته با 20 نفر از متخصصان تحقیق که تا مرحله اشباع نظری ادامه یافت، روایی تحقیق توسط متخصصان مربوطه مورد تأیید قرار گرفت و پایایی تحقیق با استفاده از روش توافق درون موضوعی 83 درصد به دست آمد. نتایج تحقیق نشان داد؛ عوامل مؤثر بر مدیریت عملکرد خدمات گردشگری ورزشی در قالب 58 تا نکات کلیدی، 12 تا کد اولیه، 5 تا مفهوم و 2 تا مقوله متمرکز تبدیل شدند؛ بر این اساس، توانمندی عملکرد و چابکی عملکرد به عنوان دو عامل کلیدی در بهبود عملکرد خدمات گردشگری ورزشی، تأثیر بسزایی در افزایش کیفیت خدمات و رضایت گردشگران دارند و باعث بهبود کارایی، پاسخگویی سریع به تغییرات و نیازهای بازار، ارائه خدمات به موقع و با کیفیت می شوند، این امر موجب تقویت رقابت پذیری سازمان های گردشگری ورزشی و ایجاد تجربه ای مثبت برای گردشگران ورزشی خواهد گردید.

Identifying Factors Affecting the Performance Management of Sports Tourism Services

The aim of this research was to identify the factors influencing the role of performance management in the supply chain of sports tourism services. The study employed a qualitative applied research method with thematic analysis. The statistical population consisted of sports management professors, tourism and sports tourism professors, managers of travel agencies, experienced managers from the Ministry of Sports and Youth, and doctoral researchers in sports management and tourism. The sample was selected using purposeful and snowball sampling methods. The research instrument was a semi-structured interview conducted with 20 experts, continuing until theoretical saturation was achieved. The validity of the research was confirmed by the relevant experts, and the reliability was calculated at 83% using the intra-coder agreement method. The findings revealed that the factors affecting performance management of sports tourism services were categorized into 58 key points, 12 initial codes, 5 concepts, and 2 main categories. Accordingly, performance capability and performance agility were identified as two key factors in improving the performance of sports tourism services, significantly impacting the enhancement of service quality and tourist satisfaction. These factors contribute to improving efficiency, ensuring quick responses to market changes and needs, and providing timely and high-quality services. Ultimately, this leads to strengthening the competitiveness of sports tourism organizations and creating a positive experience for sports tourists.

تبلیغات