پارادایم برساخت گرایی اجتماعی، روش شناسی هرمنوتیک دیالکتیک، و ارزشیابی نسل چهارم: چشم انداز کاربرد در گردشگری (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
در این مقاله پارادایم برساخت گرایی اجتماعی، روش شناسی هرمنوتیک دیالکتیک و ارزشیابی نسل چهارم توضیح داده می شود. همچنین، چشم انداز کاربرد این رویکرد انتقادی و مشارکتی در ارزشیابی پدیده گردشگری، که دارای ذی ربطان متعدد و متنوع است، بررسی خواهد شد. نوع مقاله پژوهشی مروری روایتی است که جنبه آموزشی و تلخیصی قدرتمندی دارد، به ویژه برای معرفی و تشریح مفاهیمی که پیش از این پژوهش های چندانی درباره آن ها صورت نگرفته مناسب است. در این مقاله، نخست پارادایم برساخت گرایی اجتماعی و زیربناهای فلسفی هستی شناختی، معرفت شناختی و روش شناختی آن تشریح می شود؛ سپس پرسش گری و انواع آن، ارزشیابی و انواع آن از حیث زمان و هدف، سه نسل ابتدایی ارزشیابی و ارزشیابی نسل چهارم به اجمال معرفی خواهد شد. تقسیم بندی ارزشیابی به شش نوع متمایز پیشنهاد نویسندگان این مقاله است. در ادامه، مسئولیت های ارزشیاب در این روش آورده شده است. همچنین، برای سنجش کیفیت پرسش گری برساخت گرایانه، دو نوع معیار ارائه شده و درنهایت، پس از نقد مدل ارزشیابی نسل چهارم، به چشم انداز کاربست پاردایم برساخت گرایی اجتماعی و ارزشیابی نسل چهارم در مطالعات گردشگری پرداخته می شود. رویکرد برساخت گرایانه به ارزشیابی گردشگری، نسبت به رویکردهای پیشین، دارای مزایای متعددی است و قابلیت بهبود کیفیت و اثربخشی ارزشیابی گردشگری را دارد.The Social Constructivism Paradigm, the Hermeneutic-Dialectic Methodology, and the Fourth-Generation Evaluation: Prospects for Application in Tourism
In this article, the social constructivism paradigm, the hermeneutic-dialectic methodology, and the fourth-generation evaluation are explained, and the prospects for applying this critical and collaborative approach to the evaluation of the tourism phenomenon, which is of multiple and diverse stakeholders, are reviewed. The research article type is a narrative-review, which has a powerful educational and summarizing characteristic and is suitable for under-explained topics. In this paper, firstly, the paradigm of social constructivism, and its ontological, epistemological and methodological philosophical underpinnings are described. Then, the concepts of inquiry and its types, evaluation and its types in terms of time and purpose, the first three generations of evaluation, and the fourth-generation evaluation are briefly introduced. A 6-type categorization of evaluation is a contribution by this article. Afterwards, the responsibilities of the evaluator according to this method are explained. Also, to measure the quality of constructivist inquiry; two categories of criteria are presented, and finally, after criticizing the fourth-generation evaluation model, we will review the applications for the paradigm of social constructivism and fourth-generation evaluation in tourism studies. The constructivist approach to tourism evaluation has several advantages over previous approaches and this approach has the ability to improve the quality and effectiveness of tourism evaluation.