تبیین اثربخشی تجربیات از مقاصد گردشگری روستایی بر نیات رفتاری آینده گردشگران (مورد مطالعه: مقاصد روستایی شهرستان های مشهد، نیشابور و طرقبه شاندیز) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
تقویت تجربیات و خاطرات مثبت و به یادماندنی گردشگران مزیتی رقابتی در بازار گردشگری امروزی در نظر گرفته می شود؛ ازاین رو تجارب گردشگری به یادماندنی برای رقابت پذیری مقصد ضروری است، زیرا به طور بالقوه در تصمیم گیری مشتری و انتخاب مقصد آینده تأثیر می گذارد. ازآنجاکه مقاصد گردشگری روستایی با وجود گردشگران معنا و مفهوم می یابند، اگر مقاصد گردشگری روستایی با شناسایی و درک خواسته های مشتریانشان بتوانند تجربیات به یادماندنی و جذابی را برای آن ها طراحی و فراهم کنند به توسعه دست می یابند. پژوهش پیش رو از نظر هدف کاربردی و از نظر جمع آوری داده ها توصیفی پیمایشی است. داده های پژوهش هم با روش کتابخانه ای و بهره گیری از اسناد و مدارک و هم با روش میدانی از طریق پرسش نامه جمع آوری شده است. 384 پرسش نامه توسط گردشگرانی که به روستاهای گردشگری شهرستان های مشهد، نیشابور و طرقبه شاندیز سفر کرده بودند تکمیل شد. براساس نتایج به دست آمده از مدل معادلات ساختاری و نرم افزار پی ال اس، تجربیات به یادماندنی گردشگران از مقاصد روستایی به میزان 61 درصد در نیات رفتاری گردشگران یعنی وفاداری و دلبستگی مکانی تأثیرگذار است. به ترتیب، تجربیات به یادماندنی یادگیری و منحصربه فرد بودن، طعم جدید و تجربه حس نوستالژیک بیشترین تأثیرگذاری را در وفاداری و دلبستگی مکانی دارند. ازاین رو می توان گفت یکی از مهم ترین تأثیرات ارائه تجربیات به یادماندنی به گردشگران تأثیر آن در نیات رفتاری و تصمیم گیری های آینده گردشگران است که سبب ماندگاری و گسترش صنعت گردشگری روستایی می شود.Explaining the effectiveness of memorable experiences from rural tourism destinations on the future behavioral intentions of tourists (case study: rural destinations of Mashhad, Neyshabur and Torghabe Shandiz counties)
Enhancing the positive and memorable experiences of tourists is considered as a competitive advantage in the contemporary tourism market. For this reason, memorable tourism experiences are essential for destination competitiveness; Because these experiences potentially affect the customer's decision and choice of future destination. The current research is applied research in terms of its purpose and descriptive-survey in terms of data collection. In order to collect data, both the library method using documents and the field method through questionnaires have been used. 384 questionnaires were completed by tourists who had traveled to the tourist villages of Mashhad, Neyshabur and Torghabeh-Shandiz counties. According to the results obtained from the structural equation model, the memorable experiences of tourists from rural destinations have a 61% effect on the behavioral intentions of tourists, i.e., loyalty and place attachment. memorable experiences of learning and uniqueness, new taste and experience of nostalgic feeling are the most influential in place loyalty and attachment. In general, it can be said that one of the most important effects of providing memorable experiences to tourists is their impact on the behavioral intentions and future decisions of tourists, which consequently leads to the sustainability and expansion of the rural tourism industry.