طراحی مدل بازاریابی کارآفرینانه پساکرونا در صنعت هتلداری ایران (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
همه گیری کوید 19، از طریق قرنطینه، مختل شدن زنجیره های عرضه جهانی، ضعیف تر شدن تقاضای داخلی و خارجی برای کالاها و خدمات و کاهش توریسم بین المللی، در بخش های اقتصادی و خدماتی تأثیر گذاشته است. بازاریابی کارآفرینانه در بقا و موفقیت کسب وکار بسیار تعیین کننده و حیاتی اس ت. پژوهش پیش رو با هدف طراحی مدل بازاریابی کارآفرینانه پساکرونا در صنعت هتلداری ایران انجام شده است. روش پژوهش کیفی است و با راهبرد داده بنیاد و رویکرد استراوس و کوربین صورت گرفته است. هدف پژوهش از نوع کاربردی است. روایی ابزار پژوهش با بهره گیری از آرای استادان خبره این حوزه بررسی شده است. تجزیه و تحلیل داده ها و کدگذاری با نرم افزار مکس کیودا صورت گرفته است. کدهای شناسایی شده در شش طبقه شامل پدیده محوری، شرایط علّی، شرایط زمینه ای، شرایط مداخله گر، راهبردها و پیامدها قرار گرفته اند. ابعاد بازاریابی کارآفرینانه پساکرونا شامل فعال بودن، تمرکز بر روی بازاریابی دیجیتال، فرصت گرایی، فنّاوری، بهداشت و ایمنی، پیش قدم بودن، تمرکز بر تجربه مشتری، خلاقیت، ریسک پذیری، نوآوری، ارزش آفرینی، مشتری مداری، آمیخته بازاریابی کارآفرینانه پس از بحران، اهرم کردن منابع، شبکه سازی شناسایی شده است.Designing a post-corona entrepreneurial marketing model in Iran's hotel industry
The COVID-19 pandemic has affected economic and service sectors through quarantines, disruptions to global supply chains, weaker domestic and foreign demand for goods and services, and reduced international tourism. Entrepreneurial marketing is decisive and vital in the survival and success of business. The current research was conducted with the aim of designing a post-corona entrepreneurial marketing model in Iran's hotel industry. The qualitative research method uses the foundation's data strategy and the Strauss and Corbin approach. In order to check the validity of research tools, the opinions of expert professors in this field were used. In this research, Maxqda software was used for data analysis and coding. Identified codes were placed in 6 categories: central phenomenon, causal conditions, background conditions, intervening conditions, strategies, and consequences. The dimensions of post-corona entrepreneurial marketing include being active, focusing on digital marketing, opportunism, technology, health, and safety, being proactive, customer experience, creativity, risk-taking, innovation, value creation, customer-oriented, and post-coronavirus entrepreneurial marketing mix. From the crisis, leveraging resources and networking were identified.