بررسی نقش دین اسلام بر تربیت شهروندی
آرشیو
چکیده
تربیت شهروندی از جمله مباحث مهم در مطالعات اجتماعی، سیاسی و تربیتی است که ریشه در گستره تاریخ داشته و فیلسوفان قدیم و جدید به آن پرداخته اند. اهمیت و جایگاه این مفهوم در دوران معاصر به گونه ای است که یکی از عناصر مهم توسعه یک جامعه را شهروندان آن جامعه می دانند . با توجه به جایگاه مهم این مفهوم، پژوهش حاضر درصدد پاسخ به این سوال اصلی پژوهش می باشد؛ آیا مؤلفه های مبحث تربیت شهروندی ،در دین اسلام وجود دارد؟ برای نیل به این هدف از روش توصیفی- تحلیلی (اسنادی)، ابزار فیش برداری و منبع دست اول؛ قرآن استفاده شده است .نتایج یافته ها نشان داد که بین دین اسلام و مؤلفه های تربیت شهروندی که شامل (آزادی ، تساهل و مدارا، تفکر انتقادی، ، مسئوولیت پذیری ...) ارتباط و همبستگی وجود دارد.متن
Investigating the role of Islam on citizenship education
Citizenship education is one of the important topics in social, political and educational studies that has its roots in history and has been addressed by old and new philosophers. The importance and position of this concept in the contemporary era is such that the citizens of that society consider it one of the important elements of the development of a society. According to the position of this concept, The current research seeks to answer this main research question ; Are there any components of citizenship education in Islam? To achieve this goal, descriptive-analytical (documentary) method, survey tool and first-hand source; Quran has been used. The results of the findings showed that there is a relationship and correlation between Islam and the components of citizenship education that include (freedom, tolerance, critical thinking, responsibility...).