آسیب شناسی معانی باب «افتعال» در کتب مشهور ادبی با رویکرد تطبیقی بر آیات قرآن
آرشیو
چکیده
مسئله این مقاله، آسیب شناسی معانی ذکر شده برای باب «افتعال» در کتاب های مشهور ادبی است. هدف از این کار، کمک به نویسندگان و پژوهشگران این دانش است تا بتوانند با درک صحیح تری از معانی باب «افتعال» و به طور کلی از تمامی ابواب ثلاثی مزید که در حوزه ادبیات عربی کاربرد فراوانی دارند، برخورد کنند. بدین ترتیب، صرفاً به ذکر یک معنا در کتاب ها بسنده نکنند و بدون بررسی دقیق، آن را نپذیرند و به آن استناد نکنند.در این مقاله، مباحث آسیب شناسی معانی در دو محور مورد بحث قرار می گیرند: ۱. ناپیدایی و وضوح؛ ۲. درستی و نادرستی. این مقاله اثبات می کند که از میان یازده معنای مورد بررسی، شش معنا (وقوع، خَطفه، استعمال، وجدان، اظهار و سلب) دارای ناپیدایی هستند و پنج معنا (تفعّل، قبول، لفعل الفاعل بنفسه، مجرد و اغناء) نادرست می باشند. این نگاشته، به روش توصیفی-تحلیلی، اسناد و اطلاعات کتابخانه ای و رایانه ای را گردآوری کرده و با استفاده از دیدگاه بزرگان اهل لغت و به روش استنباطی و اجتهادی، فرضیه خود را اثبات کرده است.وجوه الخلل فی معانی باب «الافتعال » فی الکتب الأدبیه المشهوره بمنهج تطبیقی علی آیات القرآن الکریم
إن الموضوع الذی یتناوله هذا المقال هو بیان وجوه الخلل الواقع فی المعانی المذکوره لباب الافتعال فی الکتب الأدبیه المشهوره لکی یتمکن الکتاب والباحثون من الإنطلاق برؤیه واضحه حیال التعامل مع معانی باب الإفتعال . وبصوره عامه فی معظم أبواب الثلاثی المزید التی لها استعمال واسع فی نطاق الأدب العربی .دون الإکتفاء بالإستناد علی معنی فی الکتب المدونه فی هذا العلم .یتعرض هذا المقال إلی مباحث الخلل فی المعانی ضمن محورین . الاول الخفاء والوضوح والثانی الصواب والخطأ. وأثبت أنه من مجموع أحد عشر معنىً مبحوثاً، هناک سته معانٍ (الوقوع ، والخطفه، والاستعمال، والوجدان ، والإظهار والسلب ) لها خفاء، وخمسه معانٍ (التفعل ، والقبول، فعل الفاعل بنفسه ، والمجرد والإغناء) هی غیر صائبه . وقد جمعت هذه الوثائق والمعلومات المکتبیه والحاسوبیه باستخدام المنهج الوصفی التحلیلی، وأثبتت فرضیتها باستخدام وجهه نظر کبار علماء اللغه وبالأسلوب الإستدلالی والإجتهادی.