آسیب های سیاست های سلامت نظام اداری ایران در مراحل تدوین، اجرا و نظارت (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
بر اساس نتایج بررسی های مراجع بین المللی و ملی درباره میزان فساد در کشورها، با توجّه به شاخص های تعیین شده، رتبه ایران در بین 133 کشور مورد ارزیابی ، 79 است. این میزان فساد، آثار زیانباری بر توسعه همه جانبه کشور دارد. گرچه در ایران، تلاش های زیادی در زمینه ارتقای سلامت اداری صورت پذیرفته است؛ ولی با توجّه به آسیب های مبتلا به سیاست های سلامت اداری، موفقیت چندانی حاصل نشده است. هدف اصلی این مقاله، شناسایی آسیب های سیاست های سلامت اداری در مراحل طرح و تدوین، اجرا و نظارت بر اجرای آنهاست تا بر اساس آن، مدل مفهومی طراحی گردد. از این رو، این پژوهش برای اولین بار در کشور بر اساس مبانی نظری موجود و با روش میدانی، به بررسی مؤلفه های آسیب های سیاست های سلامت اداری پرداخته است. این مقاله به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای، جامعه آماری خود را انتخاب کرده است که متشکّل از 390 نفر از دانشگاهیان و کارمندان تحصیل کرده در رشته های علوم سیاسی، حقوق، مدیریت و اقتصاد در پنج استان کشور (تهران، گلستان، آذربایجان شرقی، قم و هرمزگان) هستند. یافته های بررسی نشان می دهد که مؤلفه های به شرح زیر به عنوان آسیب های سیاست های سلامت اداری، مورد تأئید است. آسیب های مربوط به تدوین سیاست های سلامت اداری با 17 شاخص و میانگین، 2.43 آسیب های مربوط به مرحله اجرای سیاست های سلامت اداری با 19 شاخص و میانگین، 2.43 آسیب های مربوط به نظارت بر اجرای سیاست های سلامت اداری با 14 شاخص و میانگین ،2.47The Damages of Health Policies in the Iranian Administrative System in the Development, Implementation, and Monitoring Stages
Based on the results of surveys by international and national authorities on the level of corruption in countries, considering the determined indicators, Iran's rank among 133 countries evaluated is 79. This level of corruption has detrimental effects on the comprehensive development of the country. Although many efforts have been made in Iran to promote administrative health, not much success has been achieved due to the damages caused by administrative health policies. The main goal of this article is to identify the harms of administrative health policies in the areas of policy planning and formulation, implementation, and monitoring of the implementation of administrative health policies, and to design a conceptual model for it. Therefore, for the first time in Iran, this research has examined the components of harms of administrative health policies by utilizing existing theoretical foundations. The statistical population of this study consists of 390 employees and academics in the fields of political science, law, management, economics, etc. in five provinces of the country (Tehran, Golestan, East Azerbaijan, Qom, and Hormozgan) who were selected using multi-stage cluster sampling. The findings of the study show that the following components are confirmed as harms of administrative health policies: 1- Damages related to the formulation of administrative health policies with 17 indicators and an average of 2.43 2- Damages related to the implementation stage of administrative health policies with 19 indicators and an average of 2.43 3- Damages related to the monitoring of the implementation of administrative health policies with 14 indicators and an average of 2.47
Policies, formulation, implementation, monitoring, harms, conceptual model