آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۰

چکیده

هدف این پژوهش طراحی و تبیین الگوی آوای کارکنان با تاکید بر فرهنگ سازمانی و با میانجیگری توانمندسازی کارکنان (مورد مطالعه: ستاد مرکزی بانک کشاورزی و شعب آن بانک در تهران بزرگ) است. پژوهش حاضر توصیفی – اکتشافی و از نظر هدف کاربردی و تحلیل داده های آن آمیخته بوده که در بخش کیفی، تحلیل مضمون و در بخش کمّی، معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار SPSS, PLS می باشد. ابتدا متون تخصصی متغیرهای پژوهش مطالعه و سپس با 16 خِبره جامعه هدف که به روش گلوله برفی هدفمند شناسایی شده بودند مصاحبه به روش غیرساختارمند انجام شد. در نتیجه 4 بُعد برای فرهنگ سازمانی شامل: مشتری مداری، نظم اندیشی، تخصص گرایی و اخلاق مندی؛ 4 بُعد برای توانمندسازی کارکنان شامل: آموزش، پویایی، مسئولیت پذیری و بازخورد و 4 بُعد برای آوای کارکنان شامل: سودمند، بهره مند، سازگار و انذار، شناسایی شدند. در فاز کمّی نیز جامعه تحقیق 1955 نفر از کارکنان محل اجرای پژوهش بوده که با استفاده از جدول مورگان و شیوه نمونه برداری احتمالی طبقه ای 322 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. بر اساس نتایج، فرهنگ سازمانی با توانمندسازی کارکنان و آوای کارکنان؛ و توانمندسازی کارکنان با آوای کارکنان رابطه داشته و ارتباط این متغیرها مثبت و معنادار بود. ضمناً با ارتقاء فرهنگ سازمانی و توانمندسازی کارکنان آوای بهره مند، سودمند و انذار افزایش یافته ولیکن باعث کاهش آوای سازگار می شوند. برازش مدل نهایی پژوهش نیز معادل 573/0 بوده که بیانگر برازش قوی آن می باشد. بر اساس مدل تحقیق، 7/19 درصد از تغییرات آوای کارکنان توسط فرهنگ سازمانی اعمال شده و با حضور متغیر میانجی این میزان به 9/39 درصد افزایش یافته و هر زمان اثر مستقیم و غیرمستقیم دو متغیر پیش بین (فرهنگ سازمانی) و میانجی (توانمندسازی کارکنان) با هم جمع شوند: اثر کل معادل 596/0 شده که نشان می دهد با حضور متغیر توانمندسازی کارکنان 6/59 درصد تغییرات آوای کارکنان توسط فرهنگ سازمانی تبیین می شود که نشان دهنده اهمیت این متغیر می باشد؛ با توجه به نتایج پژوهش پیشنهادهایی نیز ارائه گردید.

Designing and explaining the pattern of employee voice with emphasis on organizational culture and mediating employee empowerment (Case study: the headquarters of the Agricultural Bank and its branches in Tehran)

The main purpose of this study is to "design and explain the employee voice pattern with emphasis on organizational culture and mediating employee empowerment in state-owned banks in Iran in order to provide the desired model (Case study: the headquarters of the Agricultural Bank and its branches in Tehran)." The research method is mixed, which in the qualitative part is thematic analysis and in the quantitative part, structural equations were performed using SPSS and PLS software. First, specialized texts of research variables were studied and then interviews were conducted in an unstructured way with 16 experts of the target population in deep semi-structural method who were identified by snowball sampling method. As a result, 4 dimensions were identified for organizational culture including Customer orientation, discipline, specialization and ethics and 4 dimensions for the employee voice, including: useful, beneficiary, consistent and warning. In the quantitative phase, the research population consisted of 1955 employees at the research site that Using Morgan table and stratified random sampling method, 322 people were selected as the sample size. According to the results, organizational culture was related to empowerment and employee voice and also, empowerment is related to the employee voice and their relationship was positive and meaningful. The results also showed that with the promotion of organizational culture, the voice of useful, beneficiary and warnings increased but decreased the consistent voice. The fit of the final research model was equal to 0.573, which indicates its strong fit. based on the research model, 19.7% of employee voice changes are made by organizational culture and with the presence of mediator variable, this rate increases to 39.9% and each time the direct and indirect effects of two predictor variables (organizational culture) and mediator (employee empowerment) together, the total effect is equal to /596 which shows with the presence of employee empowerment variable, 59.6% of employee voice changes are explained by organizational culture, which shows the importance of this variable; According to the research results, some suggestions were made.
Agricultural Bank, Organizational Culture, Empowerment, Employee Voice

تبلیغات