واکاوی مبانی فقهی مشروعیت اقدامات پیشگیری کننده در جهت کاهش فساد اداری (قانون لینکلن 1863) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
توان نظارتی مردمی برای کشف و کاهش و پیشگیری تخلفات اداری از جمله ابزارها در موضوع مبارزه با مفاسد سازمان یافته اداری است. روش معروف به «قانون لینکلن» یا «قانون ادعاهای نادرست» مصوب 1863 با فراهم کردن بستر حمایتی و تشویقی تجربه موفقی در مبارزه با فساد اداری از خود نشان داده است؛ هرچند مصوبات چندسال اخیر مجلس در جهت سوت زنی نگاهی پیشگیرانه از نوع وضعی بوده است اما ما به دنبال تبین اجتماعی بودن پیشگیری در این قانون هستیم، راهبردی که لازم است دولت بصورت فعالانه شهروندان و کنشگران و نهادهای غیر دولتی را به مشارکت فرا خواند، اما سوالی که مطرح می شود آن است، که آیا این قانون می تواند مبنای شرعی داشته باشد؟ این پژوهش که به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده نشان می دهد که کلیات این قانون با سازه های فقه سنتی و مؤیدات قرآنی و روایی مانند آیات و روایات آمر به معروف و ناهی از منکر و همچنین با قواعد فقهی نفی سبیل و حفظ مصلحت و احترام اموال مردم، مطابقت دارد و لذا می تواند بستری مشروع باتکیه بررجوع به اهل خبره و ناظر بر نتایج تجربیات جهانی و تسهیل کننده رابطه مردم و دولت در چارچوب قوانین و اسناد بالادستی به منظور شناسایی فساد اداری و کاهش آن و حتی پیشگیری، مؤثر واقع گردد. همچنین مبانی فقهی، موید مشروعیت تخصیص بخشی از بیت المال در جهت تشویق برای بازگرداندن منابع مالی به غارت رفته از اموال عمومی است و حتی بالاتر، می توان با این قانون نوعی تجاری سازی در جهت پیشگیری از جرائم اداری ایجاد نمود. در نتیجه به نظر می رسد این قانون با اصلاحاتی، توانایی آن را دارد که پایه گذار نهاد مقابله ای و پیشگیرانه با فساد اداری در شرایط کنونی کشور باشد.Analysis of jurisprudential principles of the legitimacy of preventive measures to reduce corruption) Lincoln Law 1863(
Public oversight capacity to detect, reduce and prevent administrative violations is one of the tools in the fight against organized corruption. The so-called "Lincoln Law" or the "False Claims Law" of 1863 has provided a successful experience in combating corruption by providing a supportive and encouraging platform. However, the recent parliamentary resolutions to whistle have been a precautionary look at the situation But we seek to explain the social nature of prevention in this law, a strategy that requires the government to actively involve citizens and activists and non-governmental organizations in participation. But the question that arises is, can this law have a religious basis? This research, which has been done by descriptive-analytical method, shows that the generalities of this law deal with the structures of traditional jurisprudence and Quranic and narrative evidences such as verses and narrations of commanding the good and forbidding the evil, as well as jurisprudential rules denying the mustache and maintaining expediency and respect. The property of the people corresponds Therefore, a legitimate hospital can be effective by relying on experts and supervising the results of global experiences and facilitating the relationship between the people and the government within the framework of upstream laws and documents in order to identify and reduce corruption and even prevention. Jurisprudential principles also confirm the legitimacy of allocating part of the treasury to encourage the return of looted funds from public property. And even higher, this law can create a kind of commercialization in order to prevent administrative crimes. As a result, it seems that this law, with amendments, has the ability to be the founder of an institution to combat and prevent corruption in the current situation in the country.
Lincoln Law, Corruption, Embezzlement, Surveillance, Detection, Encouragement, Prevention