ارزیابی جایگاه مولفه های حقوق فرهنگی در نظام توسعه فرهنگی کشور (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
این پژوهش با هدف ارزیابی جایگاه مولفه های حقوق فرهنگی در نظام توسعه فرهنگی کشور انجام شده است. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی بوده، جامعه آماری این تحقیق شامل اعضای هیئت علمی رشته های علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی– واحد نهران شمال می باشند که براساس اطلاعات دریافتی 250 نفر برآورد گردیدند، ابزار اندازه گیری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته با 4 بعد اصلی بوده و جهت سنجش متغیرها از طیف ۵ درجه ای لیکرت استفاده شده و پس از تایید روایی محتوا توسط خبرگان میزان روایی سازه محاسبه و ارتباط سوالات و مولفه ها تایید شده است. همچنین برای سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردیده که در این تحقیق مقدار آن برای بعد آزادی فرهنگی 98/0 ، دسترسی به فرهنگ 97/0، تساوی حقوق 97/0 و حق انتخاب هویت 98/0 شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها در سطح آمار توصیفی از فراوانی، درصد، درصد تجمعی، میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از آزمون t مستقل، تحلیل واریانس یک طرفه و معادلات ساختاری استفاده شده است نتایج به دست آمده از تجزیه وتحلیل آماری، مشخص نموده که ارتباط معنادار ومستقیمی بین مولفه های حقوق فرهنگی و توسعه فرهنگی کشور وجوددارد.Evaluation of the place of the components of cultural rights in the cultural development system of the country
The study aim is to present the Impact of Cultural Right's Factors on Cultural Development System among Studies in University. Research method was descriptive and kind of survey, statistical population were included Studies in Islamic Azad University Tehran North Branch, which is based on information received was 250. The measuring tool has been researcher made questionnaire with 4 main dimension and using of 5 degree Likert scale. To measure validity, at the first content validity by experts and then construct validity was confirmed and relationship between questions and factors was approved. Also to assess the reliability used of Cranach's alpha coefficient that in this study Amount was calculated for the Cultural Freedom 98/0, Attainment to Culture 97/0, Right's Equity 97/0 and Right of Select identity 98/0. At levels of descriptive statistics was used of frequency, percentage, cumulative percentage, mean, standard deviation and inferential statistics of independent Sample t-test, ANOVA and structural equation modeling... Demographic findings also showed that there is significant relationship between Cultural Right's Factors & Cultural Development System among Studies in University
Development, Cultural Development, Cultural Freedom, Attainment To Culture, Right's Equity, Right of Select identity