آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۴

چکیده

انسان ها نسبت به انسان های دیگر انواع خطاهای اخلاقی انجام می دهند. یکی از واکنش های اخلاقی نسبت به این خطاها بخشش آن هاست. قرآن کریم توصیه نموده که برخی خطاها بخشیده شوند و برخی نشوند. نظریه تکامل به ویژه با انتخاب طبیعی تبیین هایی برای آن توصیه ها ارائه می کند. انتخاب طبیعی در سطوح مختلف عمل می کند. دو سطح مهم فرد و گروه است. بخشش به حفظ روابط ارزشمند زیستی با نزدیکان کمک می کند. بنابراین انتخاب فرد چنین بخشنده هایی را بر انتقام گیرندگان ترجیح می دهد. بخشش در آیات قرآن کریم فراتر از جبران است. تحقیقات در نظریه بازی هم نشان می دهد که چنین است، ولی در نهایت جبران را تقویت می کند. انتخاب گروه بین بخشش درونی ها و بیرونی ها، و بین درونی های رعایت کننده اخلاقیات گروهی و رعایت نکننده، و بین بیرونی های قابل درونی شدن و ناقابل تفکیک می نهد. توصیه های بخشش دشمن و خوبی کردن در برابر بدی او، یا نبخشیدن او را در قرآن کریم با این تفکیک ها بهتر می توان فهمید. انتخاب گروه فرهنگی هم گسترش توصیه های اخلاقی قرآن کریم درباره بخشش را تبیین می کند.

Forgiving Moral Wrongs in the Noble Quran and Their Evolutionary Explanations

Human beings morally wrong each other. Forgiving is one moral reaction to those wrongs. The Noble Quran prescribes that some wrongs be forgiven and some don't. These prescriptions can be explained by evolutionary theory especially by natural selection. Natural selection can act at different levels especially at individual level and group level. Forgiveness preserves biologically valuable relations with relatives, friends and so on. Therefore, individual selection favors such forgivers to those who seek revenge. Forgiveness in The Noble Quran is over and above reciprocation. Research in game theory shows that it is, but in the long run promotes reciprocation. Group selection distinguishes between forgiving in-groups and out-groups, and between those in-groups that act according to group morality and those that don't, and between those out-groups that could become in-groups and those that could not. The Noble Quran's prescriptions about forgiving enemies and doing good deeds in response to their evil deeds, or not forgiving are best understood by these distinctions. The Noble Quran's prescriptions about forgiveness have been selected by cultural group selection.

تبلیغات