چکیده

شاعران آیینی و مداحان سنتی در سبک های ادبی، به ویژه در زمینه ساختار، اشتراکاتی دارند. این اشتراکات ناشی از استفاده مداوم مداحان از اشعار آیینی و قالب های سنتی است. حفظ و جلوگیری از تحریف این اشتراکات اهمیت دارد. این پژوهش با روش کیفی-نظری و به شیوه کتابخانه ای و تحلیل محتوا، به بررسی اشتراکات ساختاری بین مداحی سنتی و قصاید مدحی فاطمی در شعر سه شاعر معاصر (علی آهی، غلامرضا سازگار و سیدرضا مؤید) می پردازد. یافته ها نشان می دهد که هر سه شاعر، قصاید مدحی فاطمی خود را با ساختار مرثیه ای که در پایان بندی مجلس مداحی رایج است، به پایان می رسانند. این ساختار و یا ساختارهای مشابه آن، وجه اشتراک ساختاری بین مداحی سنتی و قصاید مدحی فاطمی را روشن می سازد. تحلیل سبک زبانی این ساختارها، یازده ساختار فرعی را آشکار می کند: توحیدی، مدحی، مذمتی، محاجه ای، مرثیه ای، تغزلی، پندی، مفاخره ای، تحسری، انتظاری و تضرعی. روش ارائه شده در این مقاله، می تواند الگویی برای بررسی و بازیابی سبک های دیگر در شعر آیینی باشد.

Examining the structural commonalities between traditional eulogies and Fatimi eulogies in the poetry of three contemporary poets

Ritual poets and traditional praisers have commonalities in literary styles, especially in terms of structure. These commonalities are due to the constant use of ritual poems and traditional forms by the chanters. It is important to preserve and prevent the distortion of these commonalities. This research, using a qualitative-theoretical method and a library method and content analysis, examines the structural commonalities between traditional eulogies and Fatemi's odes of praise in the poetry of three contemporary poets (Ali Ahi, Gholamreza Moyed, and Seyedreza Moayed). The findings show that all three poets end their Fatimid eulogies with a lamentation structure that is common at the end of eulogies. This structure or its similar structures clarify the structural commonality between the traditional madah and Fatimid madhhi odes. The analysis of the linguistic style of these structures reveals eleven sub-structures: monotheism, praise, condemnation, argument, lamentation, ghazal, admonition, praise, tahsari, expectation and supplication. The method presented in this article can be a model for examining and recovering other styles in ritual poetry.

تبلیغات