تقابل دوگانه عروسک و بازیگر بر روی صحنه با نگاهی انتقادی به نظری اَبَر عروسک ادوارد گوردن گریک (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
عروسک عنصری نمادین و استعاری از اشخاص، اشکال، حیوانات و گیاهان بر روی صحنه است. منشأ شخصیتی که خالق (هنرمند عروسکی) و تماشاگر هر دو ظاهر آن را درک کرده اند، در صورتی که از سوی بازیگر انسانی (بازی دهنده) به زندگی تخیلی درآید و مستقیماً آن را کنترل کند. کنترل کردن یا جان بخشی می تواند از طریق تماس بدنی، با دست ها، پاها یا از طریق مکانیزم های حرکتی دیگری همچون رشته نخ ها، سیم ها یا میله های چوبی و فلزی باشد. این پیکره متحرک جان بخشی شده (عروسک) امروزه حتی از طریق الکترونیکی و یا حتی از راه دور هم کنترل می شود و زمانی به عنوان یک عروسک تئاتری قابل درک است که اجراگر یا بازی دهنده در آن سوی کابل و یا دستگاه حاضر باشد و حرکت را صرفاً حتی از راه دور از انتهای یک میله یا طناب ساده و یا یک صفحه کلید کنترل کند. آنچه در این مقاله به عنوان هدف اصلی در آن می پردازیم بررسی نظریه اَبَرعروسک ادواردو گوردن کریگ در حوزه نمایش عروسکی با تعاریف ارائه شده از هستی شناسی بازیگر و هستی شناسی عروسک از دیرباز تا به امروز و بررسی این نظریه در ارتباط با عروسک و بازی دهنده اش به عنوان بازیگر است. پرسش های اصلی مقاله این است که تقابل دوگانه عروسک و بازیگر انسانی چگونه در نظریه ابر عروسک قابل مقایسه است؟ به هرحال مسلم است که هرکدام از دو گونه بازیگرها (عروسک و انسان) هرکدام دارای محدودیت ها و امکانات نامحدود خود هستند. زمانی که عروسک ها زنده می شوند، مخاطب عروسک را همچون بازیگر در ذهن خود زنده می پندارد با عروسک ارتباط برقرار می کند. درنهایت با نگاهی انتقادی به دیدگاه گوردن کریگ به بررسی توانایی ها و محدودیت ها و امکانات تئاتری بازیگر و عروسک و امکان جایگزینی آنها در برابر یکدیگر بر اساس قابلیت هایشان می پردازیم چراکه باور داریم عروسک و بازیگر در عین زندگی مستقل در حال نقش آفرینی هستند. این پژوهش به روش توصیفی و تحلیلی بر اساس مراجعه به منابع کتابخانه ای و نیز مقالات معتبر و منابع موجود در اینترنت به نگارش درآمده است.The dual confrontation between puppet and actor on stage With a critical look at Edward Gordon Greek's Ubermarionette theory
A puppet is a symbolic and metaphorical element of persons, shapes, animals, and plants on the stage. The character that the creator (puppet artist) and the audience have both agreed upon its appearance, is brought into imaginary life by the human actor (puppeteer) who directly controls it. Controlling or animating can be done through physical contact like hands and feet or through other movement mechanisms such as threads, wires, and wooden or metal rods. This animated figure (puppet) is nowadays controlled even electronically or remotely but can be understood as a theatrical puppet only if the performer or player is present on the other side of the cable or device.The main goal of this article is to examine Eduardo Gordon Craig’s Ubermarionette theory in Puppet Theater considering definitions since provided of actor and puppet ontology. The article also aims to examine this theory by the puppet and its puppeteer as an actor. The main question here is how the dual confrontation of the puppet and the human actor can be defined by Craig’s Ubermarionette theory. However, each of the two types of actors (puppets and humans) has its limitations and possibilities. When the puppet comes to life, the audience imagines it alive like an actor and communicates with it. Finally, with a critical look at Gordon Craig’s point of view, we examine the capabilities, limitations, and theatrical possibilities of the actor and the puppet and the possibility of replacing them with each other because we believe that the puppet and the actor are playing roles while living independently. This research has applied the descriptive-analytical method and collected data from library sources as well as authoritative articles and references available on the Internet.