آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۶۰

چکیده

پژوهش حاضر با استفاده از نظریات گایاتری چاکراورتی اسپیواک در حوزه مطالعات فرودستان به بررسی تطبیقی دو نمونه از آثار ادبیات نمایشی معاصر، نه بخش از میل اثر هیدر رافو و مستانه، تاریخ فراموشان اثر نغمه ثمینی می پردازد. اسپیواک معتقد است مطالعات تطبیقی غرب در حوزه ادبیات جهان، که امروزه عمدتاً همگام با منطق جهانی سازی در عصر سرمایه داری انجام می گیرد و تحت سلطه قدرت های جهانی قرار دارد، پژواکی درست از تاریخ و تجربیات جهان شمول نیست و مختص تفکرات غرب است. او در هنگام پرداختن به سوژه های فرودست، به خصوص جنسیت زنانه، صرفاً ظاهری از آن را در جهت اهداف خود ارائه می دهد و به یک سیاست آرمانی و ذات گرایانه محدود می رسد. حال آنکه سوژه فرودست هنگامی که در مقام یک زن سخن می گوید و عمل می کند می داند که جنسیت در حال رشد و فراگیری، بهترین حالت ممکن برای اوست. در سایه این بازی بداقبال است که تاریخ فرودستی که مورد بی اعتنایی قرار گرفته است، باید توسط خود فرودستان و افراد در حاشیه آشکار شود. در پژوهش پیش رو، با تمرکز بر داده های نظری اسپیواک در مرگ یک رشته، «آیا فرودست می تواند سخن بگوید» و «بازاندیشی بر تطبیق گرایی»، نشان داده می شود که فرودست می تواند از خلال ادبیات، خود و تجربیات نابش را بدون کمک، اصلاح و قدرت های جهانی به بیان و نمایش درآورد.

Reflection of the Concept of Spivak’s Subaltern in The Nine Parts of Desire by Heather Raffo and Mastaneh, the History of the Forgotten by Naghmeh Samini

This investigation applies Spivak's "Subaltern Theory" to undertake a comparative examination of Mastaneh, the History of the Forgotten and Nine Parts of Desire. Spivak maintains that comparative studies in world literature are currently predominantly conducted in accordance with the logic of globalization during the capitalist era. She is of the opinion that the field of literature is currently only used as a means to ensure the survival of Western powers. When they wish to investigate other cultures, they refer to them as "Third World" and regard them as an undeveloped "other." These criticisms are exacerbated when the Western world interacts with subordinate subjects, particularly the female gender. Due to the fact that they only provide an appearance of the situation of women in relation to their objectives. For the sake of its own objectives, it only presents a semblance of subalterns, particularly those of the female gender, and achieves an idealistic and essentialist policy. However, the subaltern subject is aware that a gender that is both expanding and developing is the most advantageous scenario for her when she speaks and behaves as a woman. It is regrettable that the subjugated and marginalized individuals should disclose another history of the oppressed, which has been neglected, in the shadow of this game. Through an examination of a selection of Spivak's theoretical works, including "Can the Subaltern Speak?"(1985), Death of a Discipline (2003), and "Rethinking Comparativism"(2009), this research will demonstrate that the Subaltern can articulate her pure experiences and self-expression through literature without the assistance of global powers, correction, or assistance.

تبلیغات