آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۸

چکیده

رسانه های جمعی، امروزه بخشی از زندگی خانواده های ایرانی شده و بعد از ظهور آن، سبک زندگی دچار تغییراتی اساسی (ابعاد ایجابی و سلبی) شده است. بر این اساس هدف پژوهش، مطالعه پیامدهای سلبی و ایجابی مصرف رسانه های جمعی بر تغییرات سبک زندگی ایرانیان است. روش تحقیق از نوع فراتحلیل کمی و مرور سیستماتیک با تکیه بر منابع و اسناد علمی منتشرشده از سایت نورمگز، مگ ایران و ایران داک دربازه زمانی 1384-1403 است. از جامعه آماری 98 پژوهش؛ با رعایت مراحل غربالگری و ملاک ورود (پیمایش و کمی بودن، دارا بودن حجم نمونه و ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن، سطح معنی داری و اعتبار علمی)؛ 50 سند به روش نمونه گیری غیراحتمالی (تعمدی و دسترس)؛ انتخاب و وارد نرم افزار cma2 شده است. آزمون مورداستفاده d کوهن و f فیشر و آزمون هایQ است. درنهایت ضریب اندازه اثر نشان می دهد که مصرف رسانه های جمعی بر سبک زندگی ایرانیان تأثیر معنی داری داشته و 28 درصد از آن را پیش بینی می کند. در نهایت پیامدهای سلبی مصرف رسانه های جمعی شامل: سبک زندگی سنتی (40 درصد)؛ سبک زندگی زناشویی (18 درصد)؛ سبک زندگی ورزشی (38 درصد)؛ سبک زندگی معنوی (52 درصد) و سبک های فراغتی (20 درصد) و پیامدهای ایجابی رسانه های جمعی شامل: سبک زندگی سلامت محور (21 درصد)؛ سبک زندگی مدرن (22 درصد)؛ سبک زندگی پرخطر (10 درصد)؛ سواد رسانه ای (36 درصد) و سبک زندگی متظاهرانه (62 درصد) هستند.

Studying the negative and positive consequences of mass media consumption on the lifestyle changes of Iranians: An overview of national macro studies

Today, mass media has become a part of the lives of Iranian families, and after its appearance, the lifestyle has undergone fundamental changes (positive and negative dimensions). Based on this, the aim of the research is to study the negative and positive consequences of mass media consumption on the lifestyle changes of Iranians. The research method is quantitative meta-analysis and systematic review based on sources and scientific documents published from Normagz, Iran Mag and Iran Doc in the period of 1403-1384. From the statistical population of 98 studies; By observing the screening steps and entry criteria (survey and quantitative, having sample size and Pearson and Spearman correlation coefficient, significance level and scientific validity); 50 documents by non-probability sampling method (deliberate and accessible); It has been selected and entered into CMA2 software. The tests used are Cohen's d, Fisher's f, and Q tests. Finally, the effect size coefficient shows that the consumption of mass media has a significant effect on the lifestyle of Iranians and predicts 28% of it. Finally, the negative consequences of using mass media include: traditional lifestyle (40 percent); marital lifestyle (18 percent); sports lifestyle (38 percent); Spiritual lifestyle (52 percent) and leisure styles (20 percent) and positive consequences of mass media including: health-oriented lifestyle (21 percent); modern lifestyle (22 percent); high-risk lifestyle (10 percent); media literacy (36%) and ostentatious lifestyle (62%).

تبلیغات