نقش راهبردی توحید افعالی در تربیت اخلاقی (مقاله پژوهشی حوزه)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (حوزوی)
آرشیو
چکیده
موضوعات و مسائل اخلاقی از یک سو و گوناگونی روش های تربیتی از سوی دیگر ایجاب می کند که از راهبردهایی در تربیت اخلاقی استفاده شود که متربی را به اهداف لازم برساند؛ زیرا به کارگیری برخی از روش های تربیتی نه تنها توان و وقت متربی را می گیرد، بلکه او را هرگز به مقصود نیز نمی رساند. توحید افعالی به مثابه یکی از مهم ترین متعلقات ایمان که در متون دینی آمده، آثار تربیتی و اخلاقی فراوانی دربر دارد، به گونه ای که می توان گفت: یکی از راهبردهای اصلی در تربیت اخلاقی به شمار می آید و می تواند نقطه ای کلیدی در تربیت اخلاقی به شمار آید. این پژوهش به روش «توصیفی- تحلیلی» کوشیده است راز تأکیدهای مکرر آیات و روایات درباره توحید افعالی را بیان کند تا راهبردی بودن نقش توحید افعالی در تربیت اخلاقی اثبات گردد. آشکار شدن نقش محوری مؤلفه «اسناد» در تربیت اخلاقی، تبیین اخلاق توحیدی و چگونگی نشئت گرفتن فضایل از توحید، و بیان آثار اعتقاد به توحید افعالی از دیگر یافته های این پژوهش است.The Strategic Role of Unity of the Divine Acts in Moral Education
Ethical issues, as well as the variety of educational methods, require the use of strategies in moral education to lead the educator to his/her necessary goals; because not only using some educational methods wastes the time and energy of the learner, but also never gets him/her to the goal. Unity of the Divine Acts, which is one of the most important parameters of faith mentioned in religious texts, contains many educational and moral effects, such that we can say it is one of the main strategies in moral education and can be considered a key point in moral education. Using a "descriptive-analytical" method, this research tries to explain the reason why there is a repeated emphasis in Qur’anic verses and Islamic narrations on the unity of the Divine Acts, in order to prove the strategic role of Unity of the Divine Acts in moral education. Some other findings of this research are as follows: the central role of the component of “documents” (asnad) in moral education, explaining monotheistic ethics and how virtues originate from monotheism, and expressing the effects of believing in monotheism.