آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۶۲

چکیده

هدف: برندسازی شخصی یکی از موضوعات جدید در زمینه برندسازی است. افراد برای دستیابی به برند شخصی پایدار و قدرتمند در یک تخصص، به شناخت اهداف مشخص و راه کارهای مناسب نیاز دارند. به تازگی شبکه های اجتماعی، به خصوص اینستاگرام، در حوزه برندسازی رشد بسیار زیادی داشته اند. با توجه به ضرورت پژوهش در زمینه برندسازی شخصی و اهمیت شبکه اجتماعی اینستاگرام در برندسازی شخصی، پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر برندسازی شخصی موزیسین های فعال با رویکرد داده کاوی در شبکه اجتماعی اینستاگرام انجام شده است. روش: صفحات شخصی افراد صاحب برند شخصی، در شبکه اجتماعی اینستاگرام که در حوزه تخصصی نوازندگی فعال هستند، جست وجو و ۱۱۴۵ پُست در بازه زمانی یک ساله (۱ دسامبر ۲۰۱۹ تا ۱ دسامبر ۲۰۲۰) بررسی شد. پس از جمع آوری داده ها، برای تجزیه وتحلیل آن ها و عملیات داده کاوی، از نرم افزار نایم استفاده شد و الگوی درخت تصمیم از آن به دست آمد. یافته ها: این پژوهش تأثیر عوامل مؤثر بر برندسازی شخصی موزیسین ها با ۱۱ ویژگی به عنوان ورودی (دنبال کنندگان، نوع پُست، محتوای پُست، زمینه یا تم پُست، کپشن، تگ، هشتگ انگلیسی، هشتگ فارسی، مجموع هشتگ ها، روز پُست، ماه پُست) روی کامنت و لایک که از نوع ویژگی های خروجی تعریف شده اند، بررسی می شود. این الگو بیان می کند که عواملی از قبیل نوع پُست، محتوای پُست، زمینه آن، تگ، هشتگ های فارسی و انگلیسی و همچنین، ماه و روز انتشار پُست بر مشارکت کاربران و آگاهی از برند شخصی تأثیر دارد. نتیجه گیری: در پژوهش حاضر، میزان مشارکت در اینستاگرام با میزان لایک و کامنت سنجیده شده است و مقدار مشارکت، آگاهی از برند را نشان می دهد. در با توجه به نتایج این پژوهش، نوازندگان قادر خواهند بود که با شناسایی عوامل مؤثر بر برند شخصی خود در اینستاگرام، عملکرد بهتری به نمایش بگذارند و باعث رشد و توسعه آن شوند.

Analyzing Factors Influencing Personal Branding of Active Musicians by Data Mining: A Case Study of Instagram

Objective Personal branding is an emerging area in the field of branding, where individuals can build a lasting personal brand by aligning their goals with effective strategies. Given the profound need for research in personal branding as well as the significant role of social networks in this process, this study aims to explore the factors influencing the personal branding of active musicians through a data mining approach on Instagram.   Methodology The research targets individuals who have established themselves as brands in specialized and scientific fields on Instagram, including experts and musicians. For this study, 10 prominent musicians on Instagram were selected for analysis. In total, 10 personal Instagram pages of musicians were analyzed. The sampling method used was judgment sampling, and the database consisted of an Excel file containing 1,150 records. According to previous studies and expert opinions, data were examined from these personal pages over one year, from December 1, 2019, to December 1, 2020, during which 1,150 Instagram posts were analyzed. The number of comments and likes is identified as a key factor in the development of the personal brand of the studied individuals, reflecting the level of awareness and interaction with the personal brand. Consequently, the study examines the effect of 11 different features on the likes and comments of the posts. After data collection, Naim software was used for data analysis and data mining operations, and the decision tree model was extracted, accordingly. Findings The decision tree analysis reveals that factors such as post type, content, context, tags, and hashtags in Persian and English, as well as the month and day of publication, significantly impact user engagement and personal brand awareness. In this study, user engagement on Instagram is measured by likes and comments, which lead to brand awareness. The findings identified eleven input features—followers, post type, post content, context, caption, tags, English hashtags, Persian hashtags, total hashtags, day of post, and month of post—that influence comments and likes. These findings provide musicians with insights into the factors influencing their brand on Instagram, allowing them to effectively manage, develop, and enhance their personal brands. This, in turn, can lead to increased user engagement and greater audience awareness.   Conclusion The results indicate that musicians can improve their performance on Instagram by focusing on specific factors that influence their personal brands. Image posts receive the most likes, while videos garner the most comments i.e. to increase audience engagement and brand awareness, musicians should prioritize posting images and videos. Posts featuring personal content, memories, entertainment, and non-concert performances attract the most likes. It is recommended that non-concert performance posts feature movie-style backgrounds to boost likes and comments.

تبلیغات