مدل سازی شاخص های کلیدی عملکرد و عناصر تاب آوری با رویکرد مدل سازی معادلات ساختاری (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: اختلالات در زنجیره تامین رویدادهایی غیرطبیعی هستند که تاثیرات منفی بر عملکرد سازمان دارند. ازآنجایی که هرگونه اختلال در درجه اول بر عملکرد سازمانی تاثیر می گذارد، یکی از اقدامات انجام شده ایجاد و نظارت بر شاخص های کلیدی عملکرد است. استفاده از شاخص های مناسب، حوزه هایی که نیاز به توجه و رسیدگی بیشتری دارند را نمایان می کنند. هدف پژوهش حاضر این است که با بررسی هر چه بیشتر مفهوم تاب آوری زنجیره تامین و شاخص های کلیدی عملکرد سازمانی و نیز پژوهش های صورت گرفته در این حوزه، مدلی برای ارتقای شاخص های کلیدی عملکرد با رویکرد تاب آوری در شرکت های نساجی استان قزوین ارایه دهد.روش شناسی پژوهش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر روش توصیفی-همبستگی و از نظر نوع، ترکیبی (کیفی-کمی) است. مدل ابتدایی پژوهش از ادبیات استخراج و مدل نهایی در مرحله کیفی از طریق مصاحبه با خبرگان، ترسیم شد. روش نمونه گیری در بخش کیفی هدفمند و در بخش کمی به روش نمونه گیری تصادفی ساده بود. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی 30 نفر از خبرگان رشته های مرتبط و در بخش کمی کارشناسان ستادی-ارشد و مدیران شرکت های نساجی استان قزوین به تعداد 300 نفر بود که 100 نفر از آن ها به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده های پژوهش، پرسشنامه شصت وپنج گویه ای با طیف پنج گزینه ای لیکرت استفاده شد. آزمودن فرضیه ها با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری مبتنی بر روش حداقل مربعات جزیی(PLS) انجام شد.یافته ها: یافته ها حاکی از آن است که شاخص های کلیدی عملکرد در مسیر تاثیر بر تاب آوری سازمانی به این ترتیب موثر بودند: شاخص های مشتری (0.155)، شاخص های مالی (0.416)، شاخص های کارکنان (0.171)، شاخص های بازاریابی و فروش (0.188)، شاخص های مسئولیت های اجتماعی (0.089)، شاخص های فرآیندهای عملیاتی و زنجیره تامین (0.171).اصالت/ارزش افزوده علمی: در این پژوهش مدلی برای ارتقای تاب آوری توسط شاخص های کلیدی عملکرد سازمانی در شرکت های نساجی ایرانی ارایه می شود. سازمان ها می توانند بر اساس شاخص های کلیدی عملکرد قابلیت تاب آوری و مقاومت خود را در شرایط غیرطبیعی افزایش و همچنین پاسخ مناسبی ارایه دهند.Modeling key performance indicators and resilience of elements with structural equation modeling approach
Purpose: Disruptions in the supply chain are abnormal events that have negative effects on the organization's performance. Since any disruption primarily affects organizational performance, one of the actions taken is to create and monitor key performance indicators. The use of appropriate indicators will reveal the areas that need more attention and care. The purpose of the current research is to provide a model for improving the key performance indicators with a resilience approach in the textile companies of Qazvin province by examining as much as possible the concept of supply chain resilience and the key indicators of organizational performance as well as the research conducted in this field.Methodology: This research is applied in terms of purpose, in terms of descriptive-correlation method and in terms of type, it is mixed (qualitative-quantitative). The initial research model was extracted from the literature and the final model was drawn in the qualitative stage through interviews with experts. The sampling method was targeted in the qualitative part and simple random sampling in the quantitative part. The statistical population of the research was 30 experts in the qualitative part and 300 senior staff-experts and managers of textile companies in Qazvin province in the quantitative part, of which 100 people were selected as a statistical sample. In order to collect research data, a 65-item questionnaire with a five-point Likert scale was used. Hypotheses were tested using the structural equation modeling method based on the Partial Least Square (PLS) method.Findings: The findings indicate that key performance indicators were effective in influencing organizational resilience as follows: customer indicators (0.155), financial indicators (0.416), employee indicators (0.171), marketing and sales indicators (0.188), social responsibility indicators (0.089), operational process and supply chain indicators (0.171).Originality/Value: In this research, the impact of key indicators of organizational performance on organizational resilience in textile companies is investigated.