آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۰

چکیده

هدف: یادگیری از شکست و خطا، منبع دانشی پایدار برای سازمان هاست که خود منجر به افزایش ظرفیت جذب در کارکنان می شود. توانایی و انگیزه بالا که از عوامل مهم ظرفیت جذب کارکنان است، انتقال دانش در سازمان را تسهیل نموده و نوآوری سازمانی را بهبود می بخشد. هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر یادگیری از خطا و شکست سازمانی بر عملکرد نوآورانه سازمان و نیز بررسی نقش میانجی ظرفیت جذب دانش است.روش شناسی پژوهش: این مطالعه ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر گردآوری داده ها پژوهشی توصیفی همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان شرکت های تعاونی شهر اهواز بوده که 348 نفر از آن ها به عنوان نمونه به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و موردبررسی قرار گرفته اند. جهت گردآوری داده های پژوهش از پرسشنامه های استاندارد وانگ و الینگر [1]، مینباوا و همکاران [2]، رایبویک و همکاران [3]، ون دیک و همکاران [4] استفاده شده که روایی و پایایی آن با استفاده از روش اعتبار محتوا و آلفای کرونباخ (بالاتر از 0/7) تایید شده است.یافته ها: نتایج حاصل از آزمون معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار SmartPLS-3 نشان داد که اگرچه یادگیری از خطاهای سازمانی تاثیر مستقیم و معناداری بر عملکرد نوآورانه دارد، اما به واسطه ظرفیت جذب دانش کارکنان، موجب افزایش بیش تر عملکرد نوآورانه می شود. به عبارتی ظرفیت جذب دانش کارکنان نقش تسهیل گری و میانجی در رابطه بین یادگیری از خطاهای سازمانی و عملکرد نوآورانه در سازمان ایفا می کند. هم چنین نتایج، تاثیر مثبت و معنادار یادگیری از خطاهای سازمانی بر ظرفیت جذب دانش و ظرفیت جذب دانش بر عملکرد نوآورانه را تایید نموده است.اصالت/ارزش افزوده علمی: تاثیر مثبت یادگیری از خطا بر عملکرد نوآورانه به طور مستقیم و نیز به واسطه ظرفیت جذب دانش نشان داد شرکت می تواند عملکرد خود را از طریق بهبود ظرفیت جذب دانش و تجربه اندوزی از خطاهای پیش آمده در شرکت بیش ازپیش بهبود بخشد.

Structural analysis of the impact of learning from errors and organizational failures on innovative performance with the mediation role of knowledge absorptive capacity (case study: cooperative companies)

Purpose: Learning from failures and errors is a sustainable source of knowledge for organizations, leading to an increase in employees' absorptive capacity. High ability and motivation, which are crucial factors in employees' absorptive capacity, facilitate knowledge transfer within the organization and improve organizational innovation. The main objective of this research is to examine the impact of learning from errors and organizational failures on the innovative performance of the organization, as well as to investigate the mediating role of knowledge absorptive capacity.Methodology: This study is applied in terms of its objective and descriptive-correlational in terms of data collection. The statistical population of the research includes the employees of cooperative companies in the city of Ahvaz, from which 348 individuals were selected as a non-probability accessible sample and examined. To collect the research data, standard questionnaires by Wang and Ellinger [1], Minbaeva et al. [2], Raibowick et al. [3], and Van Dyck et al. [4] were used. The validity and reliability of these questionnaires were confirmed using content validity and Cronbach's alpha (above 0.7).Findings: The results of the structural equation modeling test using SmartPLS-3 software indicated that although learning from organizational errors has a direct and significant impact on innovative performance, it also leads to a greater increase in innovative performance through employees' absorptive capacity. In other words, employees' absorptive capacity plays a facilitating and mediating role in the relationship between learning from organizational errors and innovative performance in the organization. Additionally, the results confirmed the positive and significant impact of learning from organizational errors on absorptive capacity, and absorptive capacity on innovative performance.Originality/Value: The positive impact of learning from errors on innovative performance, both directly and through absorptive capacity, showed that the company can further enhance its performance by improving absorptive capacity and gaining experience from the errors that occur within the company.

تبلیغات