آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۷

چکیده

هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد بر کارایی و اثر بخشی منابع مالی در دانشگاه ها می باشد. تحقیق حاضر از لحاظ روش ماهیتی پیمایشی- توصیفی و از لحاظ هدف، ساختاری کاربردی دارد.برای گردآوری داده های مورد نیاز، از مطالعات کتابخانه ای و میدانی (پرسش نامه خبرگان) استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل اساتید دانشگاه، خبرگان، مدیران مالی و کارشناسان حسابداری دانشگاه های با سابقه کاری و پژوهشی مرتبط می باشد. پایایی و روایی پرسشنامه نیز با استفاده از روش های آماری و ضریب آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. جهت دستیابی به هدف تحقیق در ابتدا با استفاده از روش دلفی، عوامل موثر بر بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد بر کارایی و اثر بخشی منابع مالی در دانشگاه ها شناسایی شده و سپس وزن هر یک از عوامل شناسایی شده با کمک روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) تعیین گردید. در نهایت عوامل موثر بر بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد بر کارایی و اثر بخشی منابع مالی در دانشگاه ها با استفاده از روش ISM مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. با توجه به نتایج پژوهش، مهمترین عوامل موثر بر بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد برکارایی و اثربخشی منابع مالی در دانشگاه ها به ترتیب، شاخص های اقتصادی (با وزن 24/0) ، سیاست های سازمانی (با وزن 212/0)، فرآیند های داخلی (با وزن 149/0)، فساد سیستمی(با وزن 133/0)، نقش مجریان و سیاستگذاران دستگاه ( با وزن 124/0)، منابع و امکانات (با وزن 093/0 ) و سیاست های بازدارنده (با وزن 064/0) بودند.

The impact of performance-based budgeting on the efficiency and effectiveness of financial resources in universities

This research article explores the impact of performance-based budgeting on the efficiency and effectiveness of financial resources in universities. The research method employed is survey-descriptive and has a practical structure. Expert questionnaires were used to collect data from university professors, financial managers, and accounting experts with work and research experience in performance-based budgeting. Statistical methods and Cronbach's alpha coefficient were used to confirm the reliability and validity of the questionnaire. The Delphi method was used to identify the effective factors of performance-based budgeting on the effectiveness of financial resources in universities, while the Analytical Hierarchy Process (AHP) method was used to determine the identified factors. Finally, the factors affecting performance-based budgeting on the efficiency and effectiveness of financial resources in universities were analyzed using the ISM method. According to the research results, the most important factors affecting budgeting based on performance, efficiency, and effectiveness of financial resources in universities are economic indicators (with a weight of 0.24), organizational policies (with a weight of 0.212), process internal issues (with a weight of 0.149), systemic corruption (with a weight of 0.133), the role of policymakers and executives (with a weight of 0.124), resources and facilities (with a weight of 0.093) and deterrent policies (with a weight of 0.064).

تبلیغات