آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۵۴

چکیده

رفتارهای حسابرس در طول فرآیند حسابرسی، به طور قابل توجهی بر نگرانی های مربوط به کاهش اثربخشی شواهد جمع آوری شده و کیفیت حسابرسی نقش دارد.  درک این موضوع، می تواند خطرات بالقوه را شناسایی کرده و رفتارهای حسابرس را برای بهبود کیفیت حسابرسی تنظیم نمود. لذا این مقاله در پی پاسخ به این سؤال است که آیا شایستگی های هوش هیجانی می تواند بر رفتارهای کاهنده کیفیت حسابرسی اثرگذار باشد یا خیر؟  پژوهش حاضر از منظر نتیجه اجرای آن، از نوع کاربردی، از منظر فرآیند اجرا، جزء پژوهش های کمی و از منظر هدف اجرا، توصیفی و پیمایشی است. ابزار مورد استفاده در این نوع پژوهش، پرسشنامه است. جامعه آماری این پژوهش را شرکاء، مدیران و حسابداران رسمی در استخدام موسسه های حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی رتبه الف ایران تشکیل می دهد که بر اساس سایت جامعه حسابداران رسمی ایران در سال 1402 برابر با 416 نفر بوده اند، هرچند در نهایت 204 پرسشنامه مورد آزمون قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان می دهد که خوش بینی، خودآگاهی و همدلی بر رفتارهای کاهنده کیفیت حسابرسی به گونه ای منفی اثرگذار است و خودمدیریتی و انعطاف پذیری بر رفتارهای کاهنده کیفیت حسابرسی اثرگذار نمی باشد. لذا باتوجه به نتایج به دست آمده می توان بیان نمود که هوش هیجانی بر کاهش رفتارهای کاهنده کیفیت حسابرسی اثرگذار است.

The Effect of Emotional Intelligence Skills on Reduced Audit Quality Behaviors

The auditor's behaviors during the audit process significantly affect the concerns related to reducing the effectiveness of the collected evidence and the quality of the audit. Understanding this issue can identify potential risks and adjust the auditor's behavior to improve audit quality. Therefore, this article seeks to answer the question of whether emotional intelligence competencies can affect Reduced Audit Quality Behaviors or not. From the perspective of the result of its implementation, the current research is of an applied type, from the perspective of the implementation process, it is part of quantitative research, and from the perspective of the implementation goal, it is descriptive and survey. The tool used in this type of research is a questionnaire. The statistical population of this research consists of partners, managers, and chartered accountants in the employment of auditing institutions that are members of the Iranian Chartered Accountants Society, which according to the website of the Chartered Accountants Society of Iran in 1402 were equal to 416 people, although in the end 204 questionnaires were tested. The results of the research show that optimism, self-awareness, and empathy hurt audit quality-reducing behaviors, and self-management and flexibility do not affect audit quality-reducing behaviors. Therefore, according to the obtained results, it can be stated that emotional intelligence affects reducing the Reduced Audit Quality Behaviors

تبلیغات