آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۹

چکیده

مقدمه و اهداف: امروزه به سختی در موسسات عالی، کارکنان وظایف و مسئولیت های خود را بدون درخواست یک نوع تشویق از مدیران، همکاران و دانشجویان انجام می دهند. علاوه بر این، بروز رفتار انحرافی در محیط کار در میان بسیاری از کارکنان دانشگاهی و غیر دانشگاهی موسسات عالی رایج است. این رفتارها آیین نامه رفتار در دانشگاه را نفی می کند. علاوه بر این، مواردی از نگرش ضعیف کاری، غیبت، تاخیر در کار، قلدری، تبعیض جنسیتی، پرخاشگری و رفتار ضد اجتماعی نیز در میان کارکنان موسسات عالی در ایران گزارش شده است. مفهوم نزاکت در محیط کار به طور گسترده در ادبیات علمی مورد بحث قرار گرفته است. برخی از پژوهشگران نزاکت را مخالف بی نزاکتی می دانند، در حالی که برخی دیگر به افراد اجازه می دهند که این اصطلاح را به شیوه خود تفسیر کنند.  علاوه بر این، ناهمگونی در نحوه اندازه گیری نزاکت وجود دارد، به طوری که برخی از پژوهش ها از مقیاس های مدنیت استفاده می کنند و برخی دیگر از ابزارهایی برای اندازه گیری بی نزاکتی استفاده می کنند. این عدم اجماع، تعیین معنای دقیق نزاکت در محیط کار و موثرترین روش برای اندازه گیری آن را چالش برانگیز می کند. بنابراین، پژوهش های بیشتری برای ایجاد تعریف و ابزار اندازه گیری واضح و توافق شده برای این مفهوم حیاتی مورد نیاز است. در همین راستا، نزاکت در محیط کار نقش مهمی در ارتقای رفاه کارکنان، بهبود نتایج سازمانی و کاهش رفتارهای انحرافی در محیط کار دارد. پژوهش حاضر، نشان می دهد که مجموعه ای از ادب کم شدت، مانند احترام، لبخند، عشق، ادب، صمیمیت، صمیمیت، مهربانی و ادب، می تواند مشارکت کارکنان (نشاط، فداکاری، و جذب) را تشویق کند و در نتیجه کارکنان را رفتار انحرافی در محیط کار دلسردکند. بنابراین، پژوهش حاضر، بر اساس شکاف در ادبیات پژوهش حاضر، کمتر پژوهشی به مشارکت کاری با نقش میانجی در ارتباط بین نزاکت در محیط کارو رفتار انحرافی در محیط کار پرداخته است. در نتیجه، پژوهش حاضر، با هدف بررسی تاثیر نزاکت در محیط کاربر رفتار انحرافی محیط کار در بین کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) و تعیین نقش میانجی مشارکت کاری  در این رابطه انجام می شود.روش: روش پژوهش ازنظر هدف کاربردی است و ازنظر نحوه گردآوری اطلاعات، توصیفی از نوع همبستگی است، جامعه ی آماری این پژوهش کارکنان شاغل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) به تعداد 660 نفر است که استفاده از فرمول کوکران 242 نفر حجم نمونه انتخاب گردید و افراد نمونه با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسش نامه نزاکت در محیط کار اوجلی و همکاران (2021)، پرسش نامه رفتارهای انحرافی در محیط کار پنی و اسپکتور (2005) و پرسش نامه مشارکت کاری ساکس و گرومن (2014) بود پس از تدوین طرح مقدماتی پرسش نامه تلاش گردید تا میزان روایی و پایایی پرسش نامه ها تعیین شود. به منظور بررسی روایی محتوایی، پرسش نامه ها قبل از اجرا با استفاده ازنظرات اساتید و خبرگان مورد بررسی قرار گرفت. به منظور بررسی روایی صوری پرسش نامه های مذکور توسط 10 نفر از جامعه آماری پژوهش تکمیل گردید و پس از ویرایش مفهومی برخی از سؤالات، ابزار اندازه گیری از روایی صوری برخوردار گردید. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد تمامی شاخص های برازش، سؤال های بالای 9/0 هستند و این نشان دهنده مورد قبول بودن گویه ها است و از سوی دیگر پایایی پرسش نامه ها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب 88/0، 90/0 و 92/0 برآورد شد و تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری انجام گرفت.نتایج: یافته ها نشان داد نزاکت در محیط کاربا رفتارهای انحرافی در محیط کار رابطه منفی دارد که ضریب تأثیر آن 66/0- بود و مشارکت کاری بر رفتارهای انحرافی در محیط کار تاثیر منفی دارد که ضریب تأثیر آن 44/0-بود و همچنین نزاکت در محیط کار بر مشارکت کاری تاثیر مثبت دارد که ضریب تأثیر آن 55/0 بود. همچنین نتایج نشان داد که حد پایین فاصله اطمینان برای مشارکت کاری ، به عنوان متغیر میانجی بین نزاکت در محیط کار با رفتار انحرافی در محیط کار (0990/0-) و حد بالای آن (0110/0-) است. سطح اطمینان برای این فاصله اطمینان، 95 و تعداد نمونه گیری مجدد بوت استراپ 5000 است. با توجه به این که صفر بیرون از این فاصله اطمینان قرار می گیرد، این رابطه واسطه ای معنی دار است؛ بنابراین مشارکت کاری در بین رابطه بین نزاکت در محیط کار با رفتار انحرافی در محیط کار، به عنوان متغیر میانجی ایفای نقش می کند.بحث و نتیجه گیری: پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر نزاکت در محیط کاربر رفتارهای انحرافی در محیط کار از طریق مشارکت کاری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) انجام شد. یافته ها نشان داد که نزاکت در محیط کاررا بر رفتار انحرافی در محیط کار تأثیر معکوس و معناداردارد. نتایج پژوهش حاضر با یافته های پژوهش های جعفری و همکاران(2020)؛; سوو و ارسلان(2023) ؛عبدالله و همکاران(2021)، زاهد و نائومان(2023) و اوجلی و همکاران (2021) در بررسی رابطه بین نزاکت در محیط کارو رفتار انحرافی در محیط کار همسویی مستقیم دارد. پژوهش حاضر پیامدهای مهمی برای راهبردهای مداخله ای با هدف کاهش رفتار انحرافی در محیط کار دارد. یافته های پژوهش حاضر، نشان می دهد که ایجاد و حفظ نزاکت فرآیند پیچیده ای است که شامل عوامل شخصی، کاری و اجتماعی است که با یکدیگر تعامل دارند. بنابراین، مداخلات نباید صرفاً کارکنان فردی را هدف قرار دهد، بلکه باید گروه ها و سازمان ها را نیز دربرگیرد. در حالی که برخی از ویژگی ها یا جهت گیری های شخصیتی ممکن است به کارکنان در مدیریت استرس محیط کار کمک کند، تحلیل پژوهش حاضر،  نشان می دهد که فرهنگ سازمانی که برای نزاکت ارزش قائل است در تشویق چنین رفتاری در میان کارکنان مؤثرتر است. بنابراین، ارزیابی فرهنگ های سازمانی و شناسایی فرهنگ هایی که احتمال بیشتری برای تحمل رفتارهای غیرمؤدبانه و پرخاشگرانه دارند و برای ترویج نزاکت مداخله می کنند، بسیار مهم است برنامه های مداخله باید جامع و برای روش های نوآورانه، از جمله گفتار آگاهانه، باز باشد. پژوهش ها نشان می دهد که نزاکت پیش بینی کننده نتایج مثبت برای کارکنان است و می تواند از طریق برنامه های مختلف افزایش یابد. مردانگی در مقابل زنانگی؛ سازمان هایی که برای مردانگی ارزش قائل هستند، ممکن است رقابت پذیری را بر اجماع اولویت دهند و همکاری و نگرانی کمتری برای رفاه دیگران نشان دهند. از سوی دیگر، سازمان هایی که برای زنانگی ارزش قائل هستند ممکن است اجماع گرا، متواضع تر و مشارکت کننده تر باشند و هنجارهای فرهنگی قوی تر مدنیت را در یک محیط کمتر سلسله مراتبی، تحت سلطه مردان یا رقابتی ترویج کنند.  به علاوه، ممکن است تفاوت هایی در رفتار مدنی در محل کار در میان کارکنان با فرهنگ های ملی مختلف وجود داشته باشد که دلیل آن تفاوت در هنجارهای ضمنی برای بیان اختلاف بین فرهنگ های جمع گرایانه و فردگرا است، در محیط های کاری متنوع امروزی، درک این تفاوت ها می تواند ارتباطات و همکاری بین کارکنان را افزایش دهد. در نهایت، تحقیقات تجربی باید تأثیر بالقوه پاسخ های رهبران را در مواجهه با رفتار غیرمدنی کارکنان بررسی کند، زیرا این واکنش ها توسط همکاران مشاهده می شوند و ممکن است بر نتایج بلندمدت تأثیر بگذارند، مانند به عنوان ادراک از عدالت سازمانی است. به طور خلاصه، این مطالعه تاکید می کند که ترویج مدنیت در کار می تواند منجر به سازمان های سالم تر و کارگران شادتر شود (دی فابیو و همکاران، 2016)، در حالی که از هدر رفتن سرمایه انسانی جلوگیری می کند.تقدیر و تشکر: از سردبیر محترم فصلنامه مطالعات د ین، معنویت و مدیریت و سایر مشارکت کنندگان در این پژوهش قدردانی می نمایم.تضاد منافع: هیچ تضاد منافعی در این پژوهش وجود ندارد.

The Effect of Civility in the Workplace on Deviant Behaviors in the Workplace through Work Participation in the University

Introduction and objectives: Today, hardly in higher institutions, employees perform their duties and responsibilities without asking for some kind of encouragement from managers, colleagues, and students. In addition, the occurrence of deviant behavior in the workplace is common among many academic and non-academic employees of higher institutions. These behaviors negate the code of conduct in the university. In addition, cases of poor work attitude, absenteeism, tardiness, bullying, gender discrimination, aggression, and anti-social behavior have also been reported among the employees of higher institutions in Iran. The concept of civility in the workplace has been widely discussed in the related scientific literature. Some researchers see civility as the opposite of incivility, while others allow people to interpret the term in their way. In addition, there is heterogeneity in how civility is measured, with some studies using civility scales and others using tools to measure incivility. This lack of consensus makes it challenging to determine the exact meaning of civility in the workplace and the most effective way to measure it. Therefore, more research is needed to develop a clear and agreed-upon definition and measurement tool for this critical concept. In this regard, civility in the workplace plays an important role in promoting the welfare of employees, improving organizational results, and reducing deviant behaviors in the workplace. The present research shows that a set of mild civilities, such as respect, smile, love, civility, intimacy, cordiality, kindness, and civility can encourage employees' participation (joyfulness, dedication, and attraction) and as a result deviant behavior discourages employees in the workplace. Therefore, taking into account the gap in the current research literature, it is clear that less research has addressed work participation with a mediating role in the relationship between politeness in the workplace and deviant behavior in the workplace. Thus, the current research aims to investigate the effect of civility in the user environment of deviant behavior in the workplace among the employees of Isfahan Islamic Azad University (Khorasgan branch) and to determine the mediating role of work participation in this regard.Method: The research method is practical in terms of the purpose and terms of the method of data collection, it is descriptive of the correlation type, the statistical population of this research is 660 employees working in Isfahan Islamic Azad University (Khorasgan), and using Cochran's formula, 242 people were selected as a sample size. The sample people were selected using a stratified sampling method according to the volume. The research tool was the politeness questionnaire in the work environment by Ojali et al. (2021), the deviant behaviors questionnaire in the workplace by Penney, L. M., & Spector, P. E. (2005), and the work participation questionnaire by Saks, A. M., & Gruman, J. A. (2014). To determine and check content validity, the questionnaires were reviewed using the opinions of professors and experts before implementation. To check the formal validity of the aforementioned questionnaires, 10 people from the statistical population of the study completed it and after conceptual editing of some questions, the measurement tool was given formal validity. The results of the confirmatory factor analysis showed that all the fit indices of the questions were above 0.9 and this indicates the acceptability of the items. Therefore the reliability of the questionnaires with Cronbach's alpha method was 0.88 and .090 and 0.92 were estimated and data analysis was done using structural equation modeling.Results: The findings showed that civility in the work environment has a negative relationship with deviant behaviors in the work environment, whose influence coefficient was 0.66, and work participation hurts deviant behaviors in the work environment, whose influence coefficient was 0.44, and also civility in the work environment work participation has a positive effect, the coefficient of which was 0.55. Moreover, the results showed that the lower limit of the confidence interval for work participation, as a mediating variable between civility in the work environment and deviant behavior in the work environment was (0.0990) and its upper limit was (0.0110). The confidence level for this confidence interval was 95 and the number of bootstrap resampling method was 5000. Considering that zero is outside this confidence interval, this relationship is a significant mediator; therefore, work participation plays a role as a mediating variable in the relationship between civility in the workplace and deviant behavior in the workplace.Discussion and Conclusions: The present study was conducted to determine the effect of civility in the user environment of deviant behaviors in the workplace through work participation in Isfahan Islamic Azad University (Khorasgan branch). The findings showed that civility in the work environment has an inverse and significant effect on deviant behavior in the work environment. The results of the present study with the findings of Jafari et al. (2020); Soo and Arslan (2023); Abdullah et al. (2021), Zahid and Nauman (2023) and Ojali et al. (2021) have a direct alignment in examining the relationship between politeness in the workplace and deviant behavior in the workplace. The current research has important implications for intervention strategies aimed at reducing deviant behavior in the workplace. The findings of the current research showed that creating and maintaining decency is a complex process that includes personal, work, and social factors that interact with each other. Therefore, interventions should not only target individual employees but also include groups and organizations. While some personality traits or orientations may help employees manage workplace stress, the analysis of the current research shows that an organizational culture that values ​​civility is more effective in encouraging such behavior among employees. Therefore, it is important to assess organizational cultures and identify those that are more likely to tolerate impolite and aggressive behavior and to intervene to promote civility. Intervention programs should be comprehensive and open to innovative methods, including conscious speech. This research showed that civility predicts positive outcomes for employees and can be increased through various programs. Masculinity versus femininity, i.e., organizations that value masculinity may prioritize competitiveness over consensus and show less cooperation and concern for the well-being of others. On the other hand, organizations that value femininity may be more consensual, humble, and cooperative and promote stronger cultural norms of civility in a less hierarchical, male-dominated, or competitive environment. In addition, there may be differences in workplace civil behavior among employees of different national cultures due to differences in implicit norms for expressing differences between collectivist and individualistic cultures. In today's diverse workplace, understanding these differences can improve communication and increase cooperation between employees. Finally, empirical research should examine the potential impact of leaders' responses to employees' uncivil behavior, as these responses are observed by co-workers and may affect long-term outcomes, such as perceptions of organizational justice. In summary, this study emphasizes that promoting civility at work can lead to healthier organizations and happier workers (Di Fabio et al., 2016) while preventing the wastage of human capital.Acknowledgment: I would like to thank the editor-in-chief of the Journal of Studies in Religion, Spirituality & Management, and the participants in the study.Conflict of Interests: There is no conflict of interest in this research.

تبلیغات