تحلیل کمّی روابط چندگانه فرهنگ سازمانی حمایتی، عملکرد رهبری، رضایت شغلی، اعتماد سازمانی و درگیری شغلی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
رضایت شغلی مهم ترین متغیر در حیطه رفتار سازمانی محسوب می شود و عاملی برای افزایش کارایی و احساس رضایت فردی کارکنان است. فرهنگ سازمانی، عملکرد رهبری و درگیری ذهنی کارکنان عوامل موثر بر افزایش رضایت مندی در شغل است که در پژوهش های پیشین کمتر به این روابط اشاره شده است. بر همین اساس هدف از این پژوهش تحلیل کمّی روابط چندگانه فرهنگ سازمانی حمایتی، عملکرد رهبری، رضایت شغلی، اعتماد سازمانی و درگیری شغلی می باشد. روش پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ نحوه جمع آوری داده ها به صورت توصیفی- همبستگی و از لحاظ نحوه تجزیه و تحلیل داده ها به صورت کمی است. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان شرکت بیمه تکمیلی آتیه سازان حافظ مشهد می باشند که تعداد آن ها 178 نفر است که به روش تمام شمار مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار اندازه گیری این پژوهش پرسشنامه بود که روایی آن ها از نوع محتوا و سازه بوده که مورد تائید قرار گرفتند؛ همچنین جهت سنجش پایایی پرسشنامه ها از آزمون ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. همچنین جهت تجزیه و تحلیل داده ها از تکنیک معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار Smart Pls استفاده گردید. که نتایج حاصل بیانگر این بود که فرهنگ سازمانی حمایتی بر درگیری شغلی کارکنان و اعتماد سازمانی، عملکرد رهبری بر اعتماد کارکنان، درگیری شغلی بر اعتماد سازمانی کارکنان و رضایت شغلی و همچنین اعتماد سازمانی بر رضایت شغلی کارکنان تاثیر مثبت و معناداری می گذارند. درگیری شغلی می توانند تاثیر فرهنگ سازمانی حمایتی بر اعتماد سازمانی کارکنان و اعتماد سازمانی نیز می تواند تاثیر عملکرد رهبری بر رضایت شغلی را میانجی گری کنند.Quantitative analysis of multiple relationships of supportive organizational culture, leadership performance, job satisfaction, organizational trust and job Engagement
The present research is applied in terms of purpose and in terms of nature and method, it is descriptive-correlation research. The statistical population in this research is all the employees of Atiehsazan supplementary insurance company in Mashhad, the total number of employees is 178 people. In the present study, the census sampling method was used to select the sample. In this study, two main methods, library and survey, were used to collect information on the theoretical foundations and literature of the subject. The first part of the questionnaire was related to the measurement of cognitive population variables such as gender, education, work experience, and the second part of the questionnaire included questions that through it, the hypotheses were tested. SPSS 18.0 statistical analysis software and Smart Pls software were used to analyze the collected data.The results obtained from the analysis of the obtained information revealed that 54 of the participants in the research were men and 124 of them were women, and 80% of the participants in the research were between 21 and 40 years old, 10% were between 41 and 60 years old. The results of the hypotheses test show that the result of the significant coefficient model from the structural equation model of the hypothesis of organizational culture supporting employees' job involvement, organizational culture supporting organizational trust, leadership performance on employees' organizational trust, job involvement on employees' job satisfaction, organizational trust on satisfaction The job of the employees has a significant effect and the organizational trust mediates the effect of the leadership performance on the job satisfaction of the employees, since the significant number between the investigated variables of these hypotheses is more than +1.96, they are confirmed.