آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۱

چکیده

در دوران جاهلیت و حتی در ابتدای اسلام، عده ای در ایام حج از درب اصلی خانه های خود وارد نمی شدند. قرآن کریم ورود به خانه ها از پشت آن ها را نیک نمی داند. با اینکه انسان به طور عادی از درب خانه وارد می شود، خداوند به صورت ارشادی فرموده است: «وَ أْتُوا الْبُیُوتَ مِنْ أَبْوابِها» یعنی از درب خانه ها وارد شوید. مقاله حاضر با روش توصیفی - تحلیلی و از نوع کتابخانه ای به این سؤال می پردازد که منظور از خانه ها و درب های آن چیست و چرا خداوند امر کرده است که از درب آن ها وارد شویم. مقاله پس از بررسی روایات و تفاسیر مختلف به این نتیجه رسیده است که این آیه فراتر از درب و خانه های عادی، اصلی جامع و کلی را بیان می کند و انسان را راهنمایی می کند که در هر کاری از راه شایسته آن وارد شود. روایات معصومان^ درباره مصادیق این خانه ها و درب ها مطالبی بیان کرده اند. در مجموع می توان این مصادیق را به سه گروه تقسیم کرد: 1. گروه اول خانه را خدا و راه ورود به آن را اهل بیت^ می دانند؛ 2. گروه دوم خود اهل بیت را مصداق خانه معرفی می کنند و راه ورود به خانه اهل بیت، اذن گرفتن از آنان می باشد؛ 3. گروه سوم خانه را علم و حکمت و راه دستیابی به آن را اهل بیت^ می دانند. در نوشتارهای پیشین و تفاسیر سابق، معنای اول بیشتر مورد توجه قرار گرفته و معنای دوم مغفول مانده و معنای سوم به عنوان تفسیری برای این آیه بیان نشده است.

Comparative Exegesis of the Verse «وَ أْتُوا الْبُیُوتَ مِنْ أَبْوابِها» “And Enter Houses through Their Doors” (Quran 2:189)

The Qur'an has ordered to enter the house through the door of the house. The present article deals with the question of what is meant by houses and their doors with a descriptive-analytical and library-type method. And why did God command to enter the house through its door? From the analysis of narrations and interpretations, we came to the conclusion that the verse, beyond ordinary doors and houses, expresses the comprehensive principle and guides a person to enter into any work through its proper path. Traditions about this verse are divided into three groups; The first group considers the house to be God and the way to enter it is Ahl al-Bayt; The second group presents the Ahl al-Bayt as an example of the house, and the way to enter the house is to ask permission from the Ahl al-Bayt, and the third group considers the house to be wisdom and the way to reach it is the Ahl al-Bayt. In the previous writings and previous interpretations, the first meaning was given more attention, while the second meaning was neglected and the third meaning was not analyzed.

تبلیغات