مصارف قربانی حج تمتع از دیدگاه فقهای مذاهب خمسه (مقاله پژوهشی حوزه)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (حوزوی)
آرشیو
چکیده
یکی از اعمال حج تمتع که حاجیان در سرزمین منی در روز دهم ذی الحجه انجام می دهند، قربانی است. به این صورت که باید، گوسفند یا گاو یا شتری را بنا به توانایی مالی خود در راه خداوند ذبح یا نحر نمایند. اینکه از دیدگاه فقهای مذاهب خمسه، گوشت حیوان قربانی شده، چگونه و در چه راهی باید مصرف شود، در این پژوهش به صورت کتابخانه ای؛ و با روش تحقیق توصیفی بررسی شده و نتایج ذیل به دست آمده است. امامیه در مورد مصارف قربانی حج تمتع چهار دیدگاه اصلی دارند: 1) وجوب مصارف سه گانه (خوردن حاجی از قربانی، هدیه به دوستان و صدقه به فقراء)؛ 2) استحباب تثلیث؛ 3) احوط بودن مصارف سه گانه؛ و 4) جواز صرف در یکی از مصارف به تنهایی.شافعی قائل به عدم جواز خوردن از قربانی و مذاهب حنفی، مالکی و حنبلی قائل به جواز خوردن از آن هستند. شافعی تمام قربانی را حق فقرا دانسته است. مالکی برای خوردن مقداری مشخص نکرده و تثلیث قربانی را رد کرده است. حنفیه و حنبلیه گفته اند: بیش از یک سوم قربانی را نخورد و روایات تثلیث قربانی را نقل کرده اند.The expenses of the Hajj sacrifice from the point of view of the jurists of the Khamsa religions
One of the acts of Hajj Tamattu that pilgrims perform in the land of Mina on the 10th day of Dhul-Hijjah is sacrifice.In this way, they should slaughter or slaughter a sheep or a cow or a camel in the way of God according to their financial ability.From the point of view of the jurists of Khamsa schools, how and in what way should the meat of the sacrificed animal be consumed, in this research in a library form; And it was investigated with the descriptive research method and the following results were obtained.The Imamiyyah have four main views on the expenses of the Hajj sacrifice: 1) the obligation of three expenses (the Hajj eating from the sacrifice, gifts to friends and charity to the poor); 2) Love of the Trinity; 3) the prevention of triple expenses; and 4) permission to spend on one of the uses alone.Shafi'i believes that it is not permissible to eat from the sacrifice, and the Hanafi, Maliki and Hanbali schools of thought believe that it is permissible to eat from it. Shafi'i considered all sacrifices to be the right of the poor. Maliki did not specify a quantity to eat and rejected the trinity of the sacrifice. Hanafiyyah and Hanbaliyya have said: Do not eat more than one third of the sacrifice and they have narrated the traditions of the trinity of the sacrifice.