مفهوم شناسی کفاره از منظر اسلام (مقاله پژوهشی حوزه)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (حوزوی)
آرشیو
چکیده
کفاره، اسم مصدر تکفیر و در لغت به معنای پنهان کردن و در اصطلاح فقهی تکلیف جبرانی برای ترک فعل واجب و یا انجام فعل حرام است. در محاورات عرفی، گاهی به معنای فدیه و در فرهنگ معارف دینی مسلمانان، در معنای ولایت اهل بیت(ع)، توبه، بیماری، کمک به نیازمندان به کار گرفته می شود. ولی در مباحث فقهی تنها در مواردی چون روزه، قربانی، عتق رقبه، اطعام و پوشاندن لباس به نیازمندان تعیّن پیدا کرده است. در این که کفاره دارای حقیقت شرعیه است یا نه، و یا در معنای صحیح به کار می رود و یا اعم از صحیح و غیر صحیح و هم چنین دلالت بر فوریت دارد یانه، اتفاق نظری از فقها مشاهده نشده است.کفاره از جهت عقوبت به پنج عمل: روزه، اطعام، قربانی، پوشاندن لباس به نیازمندان و آزادی بردگان، و از جهت گزینشِ عمل به چهار دسته: متعیّنه، مخیّره، مرتّبه و جمع تقسیم شده است.نویسنده نوشتار حاضر، تلاش دارد واژه کفاره را از جهت فقهی و با روش کتابخانه ای - استدلالی مورد بررسی قرار داده، تا مقدمه ای باشد برای بررسی فقهی فرعی کفارات گوناگون در مباحث حج و عمرهThe concept of atonement from the perspective of Islam
Kaffarah is the infinitive noun of takfir and literally means to hide, and in jurisprudential terms it is a compensatory obligation for abandoning an obligatory act or doing a forbidden act. In common conversations, it is sometimes used in the meaning of redemption and in the culture of Muslim religious education, it is used in the meaning of the guardianship of Ahl al-Bayt (AS), repentance, illness, helping the needy. However, in jurisprudential discussions, it has been defined only in cases such as fasting, sacrifice, freeing of rivals, feeding and clothing the needy. There is no consensus among the jurists regarding whether or not expiation has the truth of Shariah, or whether it is used in the correct sense, or whether it is correct or incorrect, and also indicates urgency.Atonement is divided into five actions in terms of punishment: fasting, feeding, sacrifice, clothing the needy, and freeing slaves, and in terms of the choice of action, it is divided into four categories: determinate, charitable, regular, and collective.The present article tries to examine the word expiation from a jurisprudential point of view and with a library-argumentative method, so as to be an introduction to the jurisprudential examination of various expiations in the topics of Hajj and Umrah.