آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۱۱

چکیده

مخالفت با تخریب بنای مزارات قبرستان بقیع و برخی دیگر از اماکن مقدس در حجاز و مطالبه بازسازی آن ها مسئله ای اسلامی است که منحصر به هیچیک از مذاهب اسلامی نمی شود. از همان ابتدا، هم از سوی اهل سنت و هم از سوی شیعه مطرح شده است به نحوی که می توان نیمه دوم دهه 1920م را در دوران تاریخ وحدت اسلامی بنام بقیع ممتاز کرد. این موضوع از خلال اسناد و گزارش های موجود در دهه 1340ق / 1920م قابل تبیین است که نمونه آن تأکید هیئت های هند (جمعیت خلافت) و مصر بر ضرورت آزادی مذهبی حاجیان در مناسک حج و بازسازی قبور بزرگان اسلام نظیر قبرستان بقیع زیر نظر هیئتی از علمای فریقین (شیعه و اهل سنت) است که آن را در جلسه پایانی کنگره حج سال 1344ق مطرح کردند. شیخ محمد الظواهری مفتی مصر و شیخ الازهر، یکی از مدافعان این طرح بود که مقاله حاضر به تحلیل دیدگاه ها و اقدامات وی در نقد وهابیان و نگرش تکفیری ایشان می پردازد.

Restoration of the Baqi Cemetery and Reformation in the Conduction of Pilgrimage Ritual in the Sheikh Muhammad ibn Ibrahim Al-Ahmadi Al-Zawahiri Thoughts.

Opposition to the demolition of the Baqi cemeteries and some other sacred sites in the Hijaz and demanding their reconstruction are an Islamic issue that is not limited to any of the Islamic religions. From the very beginning, they been proposed by both Sunni and Shia in a way that the second half of the 1920s during the history of Islamic unity can be called Baqi. This can be explained by documents and reports in the 1340s/1920s, of which the delegations of India (Population of Caliphate) and Egypt emphasized the need for the religious freedom of the pilgrims on the occasion of the pilgrimage and reconstruction of the tombs of the Islamic figures, such as the Baqi cemetery under a delegation from scholars of the two sects (Shia and Sunni), and they presented this issue at the final meeting of the pilgrimage congress in 1925. Sheikh Mohammed Al-Zawahiri Mufti of Egypt and Sheikh Al-Azhar was of the proponents of this plan, and the present paper analyses their views and actions in criticizing Wahhabism and its excommunicated attitudes.

تبلیغات