آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۵

چکیده

بی التفاتی به بن مایه های فکری از جمله هستی شناسی شکاف تحقیقاتی پیرامون مسئله آرامش است نوشتار حاضر با ابتنا بر فرضیه مدخلیّت بن مایه های فکری در بحث آرامش، کاوشی برای یافتن عوامل هستی شناختی ایجاد آرامش در نگرش لائوتزو و مولاناست. این جستار با استمداد از روش تحلیل محتوا و به شیوه مقایسه ای،کوششی برای پرکردن این شکاف تحقیقاتی است. نتایج این تامّل نشانگر هم سویی دو سوی تطبیق در عوامل هستی شناختی آرامش است. این عوامل در نگرش لائوتزو عبارتنداز: وو، یو، فاعلیت تائو و وحدت نیروهای متضاد یین و یانگ، قدرت و لطف تائو، حرکت دورانی و افقی هستی، شن-جن؛ در اندیشه مولانا نیز عبارتنداز: عدم، ربوبیت و فاعلیّت معشوق ازلی به واسطه اسماء متکثر اما واحد جلال و جمال، ظهور قدرت و احسان حق، انسان کامل و نیز حرکات دورانی و افقی هستی و وحدت متضادهای هستی. دستاوردهای این پژوهش، ارائه گر بازتعریف مفهوم آرامش به مفهومی در حاقّ حقیقت وجود است. حقیقت وجود با تمام تجلیّات و مراتبش اصلی ترین عامل ایجاد آرامش است و آرامش به دلیل ساختار ذومراتب عالم، مفهومی ذومراتب و دامنه گستره آن فراتر از عالم محسوسات است. انفکاک ناپذیری و ابتنای عوامل موجد آرامش بر هستی شناسی در دو سوی تطبیق، نمایان گر نقش مهم، اما نادیده گرفته شده بن مایه های فکری در پژوهش ها پیرامون آرامش است.

Scrutiny of the Ontological Factors of Creating Tranquility in the Attitude of Lao Tzu and Molana Jalaluddin Balkhi

The current research is an attempt to fill the research gap around the problem of tranquility; Considering that the researches about the factors that create tranquility lack attention to intellectual foundations including ontology; The present article, paying attention to this importance and selecting Laotzu and Molana, whose passage of time is proof of the influence and peace-creating of their works, is an exploration to find the ontological factors of creating peace in their attitude.. The results of this reflection indicate the alignment of the two sides of the adaptation, despite their temporal and spatial differences. The ontological factors of tranquility on both sides of the adaptation are: multiple levels of existence, circular and horizontal movements of existence, the effect of the power of benevolence and the unity of the opposites of existence. Also, attention to the ontological factors of tranquility is the provider of redefining the concept of tranquility to a concept in connection with the truth of existence. The emphasis of Tranquility-making factors on ontological factors shows the important but neglected role of intellectual foundations in the discussion about tranquility -making factors. The only difference between the two ontologies, Molana's emphasis on the agency of love in tranquility, is evaluated against the lack of love's place in Lao Tzu's ontology.

تبلیغات