مبانی هستی شناختی در تفکر نصر و نقش آن در نقد غرب (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
نصر به نقد بحران حاصل از معرفت شناسی غرب می پردازد و آن را حاصل دوری از سنت و ایجاد فاصله میان هستی و شناخت می داند. او مانند سنت گرایان عدم توجه فلاسفه جدید به عقل شهودی و نادیده گرفتن معرفت قدسی مبتنی بر آن که ریشه در قلب آدمی دارد، قطع ارتباط با عالَم غیب و تنزل عقل به عقل استدلالی را مسبب وضع بحرانی موجود غرب می داند. نصر نقش وجود را در فلاسفه بزرگ اسلامی از ابن سینا تا ملاصدرا مورد کنکاش قرار داده است و با هدفِ نشان دادن قدسی بودن آنها، از توجه به وجود و هم ریشه بودن آن با شناخت، سخن می گوید. حال که معرفت از مضمون قدسی اش خالی شده و رابطه حقیقت یا معرفت تعقلی با امرِقدسی مغفول مانده و عالم سکولار با یاد خدا و حضور امرقدسی بیگانه است، تنها با احیای حکمت و اتصال عقل شهودی با نور عقل کلی که همان نور وحی و قرآن است و نیز التزام عملی انسان به معرفت صادر شده از جانب خداوند، می توان به حقایق اصیل وجود دست یافت.Ontological Foundations in Nasr's Thinking and its Role in Western Criticism
Nasr criticizes the crisis caused by Western epistemology and considers it the result of distance from tradition and creating a distance between being and knowledge. Like the traditionalists, he considers the lack of attention of new philosophers to intuitive intelligence and the ignorance of the sacred knowledge based on it, which is rooted in the human heart, the disconnection with the unseen world and the degradation of intellect to reason are the cause of the current situation. Nasr has explored the role of existence in the great Islamic philosophers from Ibn Sina to MullaSadra and speaks with the aim of showing sacerdness of attention to its existence and coexistence with knowledge. Now that knowledge is devoid of its sacred content and the relationship of Truth or intellectual intuition with the sacred is neglected and the secular world is alien to the memory of God and the presence of the sacred, only by reviving theosophy and connecting intuitive intelligence with the light of Intellect, which is the light of Revelation and the Quran, as well as the practical commitment of man to the knowledge issued by God, can the authentic truths of Being be achieved.