آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۲

چکیده

زمینه و هدف: امروزه، اعتیاد به بازی های آنلاین در کودکان رشد چشمگیری داشته و هدف این مطالعه پیش بینی اعتیاد به بازی های آنلاین بر اساس علائم خلقی و اضطراب، سازگاری روانشناختی و خودکارآمدی تحصیلی در دانش آموزان بود.روش پژوهش: این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهر مشهد در سال تحصیلی 1402-1401 بودند که تعداد 400 دانش آموز با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه های اعتیاد به بازی های آنلاین (وانگ و چانگ، 2002)، علائم خلقی و اضطراب (واردینار و همکاران، 2010)، سازگاری روانشناختی (سینها و سینگ، 1993) و خودکارآمدی تحصیلی (جینکز و مورگان، 1999) بود و داده های آن با روش ضرایب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با مدل همزمان در نرم افزار SPSS-23 تحلیل شدند.یافته ها: نتایج حاکی از آن بود که نمره علائم خلقی و اضطراب و نمره سازگاری روانشناختی با نمره اعتیاد به بازی های آنلاین در دانش آموزان همبستگی مثبت و معنادار و نمره خودکارآمدی تحصیلی با نمره اعتیاد به بازی های آنلاین در آنان همبستگی منفی و معنادار داشت (01/0P<). همچنین، علائم خلقی و اضطراب، سازگاری روانشناختی و خودکارآمدی تحصیلی توانستند 41 درصد از تغییرهای اعتیاد به بازی های آنلاین در دانش آموزان را پیش بینی نمایند (001/0P<).نتیجه گیری: طبق نتایج، برای کاهش اعتیاد به بازی های آنلاین در دانش آموزان می توان علائم خلقی و اضطراب را کاهش و سازگاری روانشناختی و خودکارآمدی تحصیلی را افزایش داد.

Predicting Addiction to Online Games based on Mood and Anxiety Symptoms, Psychological Adjustment and Academic Self-Efficacy in Students

Background and purpose: Today, addiction to online games in children has grown significantly and the aim of this study was to predicting addiction to online games based on mood and anxiety symptoms, psychological adjustment and academic self-efficacy in students.Research method: This study was descriptive from correlation type. The research population was the sixth grade students of Mashhad city in the 2022-20233 academic years, which 400 students were selected as a sample with using multi-stage cluster sampling method. The research tools were included questionnaires of addiction to online games (Wang and Chang, 2002), mood and anxiety symptoms (Wardenaar et al., 2010), psychological adjustment (Bell, 1961) and academic self-efficacy (Jinks and Morgan, 1999) and its data were analyzed by Pearson correlation coefficients and multiple regression with enter model methods in SPSS-23 software.Findings: The results indicated that the score of mood and anxiety symptoms and score of psychological adjustment had a positive and significant correlation with the score of addiction to online games in students, and the score of academic self-efficacy had a negative and significant correlation with the score of addiction to online games in them (P<0.01). Also, the mood and anxiety symptoms, psychological adjustment and academic self-efficacy could predict 41% of the changes of addiction to online games in students (P<0.001).Conclusions: According to the results, in order to reduce the addiction to online games in students can be decreased the mood and anxiety symptoms and increased the psychological adjustment and academic self-efficacy.

تبلیغات