آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۲

چکیده

هدف: هدف از پژوهش حاضر مطالعه و کاربرد مدل های تشخیصی شناختی در برآورد ویژگی های روانسنجی سؤال های انتشار یافته ریاضی پایه هشتم تیمز 2019 بود. روش پژوهش: روش تحقیق این مطالعه، کمی-کیفی است که با رویکرد ریتروفیت آزمون های موجود انجام شد. جامعه آماری این مطالعه، کلیه دانش آموزان ایرانی، کره ای و امریکایی پایه هشتم شرکت کننده در مطالعه تیمز 2019 بود. حجم جامعه دانش آموزان ایرانی شامل 1095026 دانش آموز از 23895 مدرسه، حجم جامعه دانش آموزان کره جنوبی شامل 465626 دانش آموز از 3006 مدرسه، و حجم جامعه آمریکایی شامل 4059757 دانش آموز از 48557 مدرسه بود. نمونه دانش آموزان پایه هشتم ایرانی، کره ای و آمریکایی شرکت کننده در مطالعه تیمز 2019 است که از طریق روش نمونه گیری خوشه ای دو مرحله ای، 5980 دانش آموز پایه هشتم ایرانی از 220 مدرسه با میانگین سنی 1/14، 3861 دانش آموز پایه هشتم کره ای از 168 مدرسه با میانگین سنی 5/14 و 8698 دانش آموز پایه هشتم آمریکایی از 273 مدرسه با میانگین سنی 2/14 گزارش شده است.یافته ها: با استفاده از روش کیفی 16 مهارت در چهار زمینه حیطه محتوایی، دانش، به کاربستن و استدلال کردن شناسایی و ماتریس کیو تدوین شد. سپس در بخش کمی برازش سه مدل دینا، دینو و جی دینا با داده های حاصل از پاسخ دانش آموزان به سؤالات بخش ریاضی در بلوک های 1، 2، 3 و 5 بررسی شد که مدل جی-دینا تا حدودی دارای برازش بهتری بود. هم چنین، در بلوک 1 براساس روش برآورد بیشینه درستنمایی در همه مهارت ها به جز مهارت R5 (تعمیم دادن) بیش از 50 درصد از آزمودنی ها به حد تسلط رسیده اند.

The study and application of cognitive diagnostic models in estimating the psychometric properties of published 8th grade mathematics questions of Tims 2019

Purpose: The purpose of the current research was to study and use cognitive diagnostic models in estimating the psychometric properties of the published 8th grade mathematics questions of Tims 2019.Research method: The research method of this study is quantitative-qualitative, which was carried out with the approach of retrofitting existing tests. The statistical population of this study was all Iranian, Korean and American eighth grade students participating in the 2019 TEAMS study. The size of Iranian students included 1,095,026 students from 23,895 schools, the size of South Korean students included 465,626 students from 3,006 schools, and the size of American students included 4,059,757 students from 48,557 schools. The sample of Iranian, Korean, and American eighth grade students participating in the TEAMS 2019 study is that through a two-stage cluster sampling method, 5980 Iranian eighth grade students from 220 schools with an average age of 14.1, 3861 Korean eighth grade students from 168 schools with an average age of 14.5 and 8698 American eighth grade students from 273 schools with a mean age of 14.2 were reported.Findings: Using the qualitative method, 16 skills in four areas of content, knowledge, application and reasoning were identified and the Q matrix was compiled. Then, in the quantitative section, the fit of the three Dina, Dino, and G-Dina models was examined with the data obtained from the students' answers to the questions of the math section in blocks 1, 2, 3, and 5, and the G-Dina model had a somewhat better fit.

تبلیغات