طراحی آموزشی بازی وارسازی شده مبتنی بر داربست عاطفی و تاثیر آن بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان
آرشیو
چکیده
پیشینه و اهداف: هدف پژوهش حاضر، طراحی آموزشی بازی وارسازی شده، مبتنی بر داربست عاطفی و بررسی تأثیر آن، بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی در درس مطالعات اجتماعی بود. روش: جهت دستیابی به هدف پژوهش از روش شبه آزمایش با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل صورت گرفت؛ در بخش اول پژوهش با جستجو در پایگاه های معتبر ، راهبردهای ترکیبی مناسب برای داربست سازی عاطفی مبتنی بر بازی وارسازی بر اساس الگو انتخاب شده، و از طریق تحلیل محتوا ،مضامین فراگیر به دست آمد و فعالیت های مناسب بر اساس آنها طراحی شد. در بخش دوم جامعه آماری دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی شهر تهران در سال 1403-1402 بود. بر اساس نمونه گیری در دسترس، 70 نفر از آن ها به عنوان نمونه انتخاب و پس از غربالگری اولیه، به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (36-34 نفره) قرار گرفتند و طراحی آموزشی انجام شده برای گروه آزمایش طی 9 جلسه اجرا شد؛ درحالی که گروه کنترل همان اهداف را با روش معمول، آموزش دید. یافته ها: در پاسخ به سؤال پژوهش، جدولی مبنی بر نحوه طراحی آموزشی، راهبردهای ترکیبی برای طراحی فعالیت ها تعداد 10 مؤلفه با تحلیل مضمون به دست آمد. در پاسخ به فرضیه پژوهش، تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش های آمار استنباطی، از نوع تحلیل کواریانس با رعایت پیش فرض ها در سطح معناداری 05/0=α، انجام شد. نتیجه گیری: یافته های پژوهش نشان داد که تفاوت نمرات بین پس آزمون در دو گروه آزمایش و کنترل، معنادار است و طراحی آموزشی بازی وارسازی شده مبتنی بر داربست سازی عاطفی، بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان پنجم ابتدایی در درس مطالعات اجتماعی، تأثیر مثبت دارد.Gamified Instructional Design based on Emotional Scaffolding and Its Effect on the Academic performance of Students
Background and Objectives: The current research was conducted with the aim of educational design based on gamification for emotional scaffolding and determining its effect on the academic performance of fifth grade students in social studies. Methods: To achieve the goal of the research, the study was conducted using a quasi-experimental method with a pre-test-post-test design with a control group. First, by searching reliable databases and screening the results according to keywords until 2024, appropriate strategies of emotional scaffolding based on gamification to improve academic performance according to the academic motivation component following the selected model for gamification were obtained using qualitative method and appropriate activities was designed accordingly. The statistical community in this research was fifth-grade female students from Tehran in 2023-2024, based on the available sampling, from which 70 were selected. They were randlomly divided into two experimental and control groups (36-34 people). The new method was conducted for the experimental group during 9 sessions while the comparison group was taught with the same goals using common teaching method. The research tool was the performance test of the lesson of social studies. Findings: Data analysis using the inferential statistics method by covariance analysis tests. Conclusion:. The findings of the research showed that the difference between the post-test scores in the experimental and comparison groups is significant and the educational design based on gamification in order to build emotional scaffolding has a positive effect (41%) on the academic performance of the students.