تأملاتی درباره کارورزی در کشورهای عربی، به بهانه انتشار کتاب «راهنمای دانشجومعلمان در کارورزی»
آرشیو
چکیده
کتاب «مرشد الطالب/ المعلم فی التربیه العملیه»، کتابی به قلم رشدی أحمد طعیمه به زبان عربی است و در سال 2000 در مصر منتشر گردید. کتاب مزبور یکی از مهمترین آثاری است که کارورزی را در 5 دانشگاه اردن در 7 بخش و 21 فصل بررسی نموده است و به عنوان طرح تحولی برنامه های تربیت معلم در دانشگاه های اردن شناخته شد. ترجمه کتاب به زبان فارسی در سال 1402 ، توسط هدایت الله تقی زاده و دو تن از همکاران باعنوان «راهنمای دانشجومعلمان در کارورزی» انجام گرفت و از سوی انتشارات دانشگاه فرهنگیان در 298 صفحه با قطع وزیری به زیور طبع آراسته شد. نویسنده در نوشتار حاضر به معرفی اثر مذکور همت-گمارده است. وی در راستای این هدف، پس از بیان شرح حال مختصری از مؤلف، به معرفی کتاب و محتوای هر یک از بخش ها و فصول آن اقدام کرده است. سپس روند کارورزی در مراکز تربیت معلم کشور مصر را بیان نموده است. و به این نتیجه دست یافت که برای ارتقای سطح حرفه ای دانشجومعلمان در دانشگاه فرهنگیان، نیازمند اهتمام بیش از پیش و تأسیس دانشکده کارورزی و مدارس وابسته به معنای واقعی آن است.Reflections on internships in Arab countries, under the pretext of publication The book "Guide for student teachers in internship"
The book "Murshid al-Talib / Al-Moallem fi'al-Tarbiyah al-Amliyah" is a book written by Rushdi Ahmad Taymeh in Arabic and was published in Egypt in 2000. The said book is one of the most important works that examines internships in 5 Jordanian universities in 7 sections and 21 chapters and was recognized as a revolutionary plan for teacher training programs in Jordanian universities. The book was translated into Persian in 1402 by Hedayatullah Taghizadeh and two of his colleagues under the title of "Student Teacher's Guide to Internship" and it was decorated by the publishing house of Farhangian University in 298 pages with a ministerial cut. In this article, the author has tried to introduce the mentioned work. In line with this goal, after giving a brief biography of the author, he introduced the book and the content of each of its sections and chapters. Then he explained the process of internship in teacher training centers in Egypt. And he came to the conclusion that in order to improve the professional level of student teachers in Farhangian University, more effort is needed and the establishment of internship faculty and related schools in its true meaning.