چکیده

مقدمه و هدف: تحقیق حاضر، در راستای طراحی و تبیین مدل تاثیر عناصر برنامه ریزی درسی و تفکر خلاق بر مولفه های فراشناختی در دانش آموزان دختر متوسطه نظری شهرستان خوی انجام گردید. از نظر هدف، جزء تحقیقات کاربردی و از نظر ماهیت پژوهش از نوع توصیفی و به روش همبستگی است. روش شناسی پژوهش: جامعه آماری را کلیه دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه، به تعداد 2398 نفر در سال تحصیلی 1402-1401 تشکیل دادند. با تطابق جامعه آماری در جدول مورگان، 327 نفر، حجم نمونه آماری تحقیق را تشکیل می دهند، انتخاب این حجم از نمونه آماری از طریق نمونه گیری خوشه ای از مدارس شهرستان خوی صورت گرفت. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه های عناصر برنامه درسی برزآبادی فراهانی(1392)، فراشناخت شاطریان(1386) و تفکر خلاق سلطانی(1389) استفاده گردیده شد، روایی پرسشنامه های مذکور توسط اساتید متخصص تایید و پایایی آن-ها از طریق ضریب آلفای کرونباخ بالای7/0 بدست آمد. یافته ها: برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی و آمار استنباطی (معادلات ساختاری) استفاده شد. با توجه به غیرنرمال بودن توزیع داده ها از تحلیل از معادلات ساختاری و تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار pls استفاده گردید. نتایج نشانگر این بود که مدل تاثیر عناصر برنامه ریزی درسی و تفکر خلاق بر مولفه های فراشناختی در دانش آموزان دختر متوسطه نظری شهرستان خوی از برازش مطلوبی برخوردار است، به علاوه، نتایج نشانگر این بود که عناصر برنامه ریزی درسی بر مولفه های فراشناختی در دانش آموزان دختر متوسطه نظری شهرستان خوی تاثیر مثبت و معنی داری دارد، به علاوه، تاثیر تفکر خلاق بر مولفه های فراشناختی در دانش آموزان دختر متوسطه نظری شهرستان خوی مثبت و معنی دار می باشد.نتیجه گیری: نتایج پژوهش تاکید دارد که با داشتن شناخت از عناصر برنامه ریزی درسی و تفکر خلاق، اطلاع از انواع رویکردهای برنامه درسی و بکارگیری آن ها در یادگیری، منجر به بهبود فراشناخت می شود.

Designing and Explaining the Model of the Effect of Elements of Curriculum Planning and Creative Thinking on Metacognitive Components in Female Students of Nazari secondary School in Khoi City

Introduction and goal: The present research was conducted in line with the design and explanation of the model of the effect of curriculum planning and creative thinking elements on metacognitive components in Nazari high school girls of Khoi city. In terms of purpose, it is a part of applied research, and in terms of the nature of the research, it is descriptive and correlational.Research methodology: The statistical population was made up of all female students of the second year of high school, numbering 2398 people in the academic year 1402-1401. With the matching of the statistical population in Morgan's table, 327 people constitute the statistical sample size of the research, the selection of this statistical sample size was done through cluster sampling of schools in Khoy city. In order to collect data, the questionnaires of Borzabadi Farahani curriculum elements (1392), Shatrian metacognition (1386) and Soltani creative thinking (1389) were used. 0/ was obtained. Descriptive statistics and inferential statistics (structural equations) methods were used to analyze the data. Considering the non-normality of data distribution, structural equation analysis and path analysis were used using pls software. Findings: The results indicated that the model of the effect of curriculum planning elements and creative thinking on metacognitive components in female students of Nazari secondary school in Khoi city has a favorable fit, in addition, the results indicated that curriculum planning elements on metacognitive components in students The theoretical secondary school girls of Khoi city have a positive and significant effect, in addition, the effect of creative thinking on metacognitive components in the female secondary school students of positive and significant.Conclusion: The results of the research emphasize that knowing the elements of curriculum planning and creative thinking, knowing about various curriculum approaches and applying them in learning, leads to the improvement of metacognition.

تبلیغات