طراحی و تبیین مدل تاثیر صلاحیت حرفه ای و پذیرش تغییرات برنامه درسی بر انعطاف پذیری و سرمایه روانشناختی (مطالعه موردی: معلمان ابتدایی شهرستان خوی)
آرشیو
چکیده
مقدمه و هدف: تحقیق حاضر، در راستای طراحی و تبیین مدل تاثیر صلاحیت حرفه ای و پذیرش تغییرات برنامه درسی بر انعطاف پذیری و سرمایه روانشناختی در میان معلمان ابتدایی شهرستان خوی انجام گردید. روش شناسی پژوهش: حجم جامعه آماری را کلیه معلمان دوره ابتدایی شهرستان خوی در سال تحصیلی 1402-1401 به تعداد 1324 نفر (825 نفر زن و 499 نفر مرد) تشکیل دادند. حجم نمونه، مطابق با جدول کرجسی و مورگان، 302 نفر برآورد گردید که از طریق روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب به عمل آمد. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه های پذیرش تغییرات برنامه درسی ساعدپناه(1394)، انعطاف پذیری دنیس و وندروال(۲۰۱۰)، سرمایه روانشناختی توسط لوتانز (۲۰۰۷) و صلاحیت حرفه ای معلمان عبداللهی و همکاران(1393) استفاده گردیده شد، پایایی پرسشنامه های مذکور از طریق ضریب آلفای کرونباخ بالای7/0 بدست آمد. با توجه به غیرنرمال بودن توزیع داده ها از تحلیل از معادلات ساختاری و تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار pls استفاده گردید. یافته ها: نتایج نشانگر این بود که مدل تاثیر صلاحیت حرفه ای و پذیرش تغییرات برنامه درسی بر انعطاف پذیری و سرمایه روانشناختی در میان معلمان ابتدایی شهرستان خوی از برازش مطلوبی برخوردار است، به علاوه، نتایج نشانگر این بود که صلاحیت حرفه ای بر انعطاف پذیری و سرمایه روانشناختی در میان معلمان ابتدایی شهرستان خوی تاثیر مثبت و معنی داری دارد، همچنین نتایج نشان داد که تاثیر پذیرش تغییرات برنامه درسی بر انعطاف پذیری و سرمایه روانشناختی مثبت و معنی دار می باشد. نتیجه گیری: نتایج مطالعه تأکید دارد که بهبود صلاحیت حرفه ای و تشویق به پذیرش تغییرات می تواند به توسعه مهارت های روان شناختی معلمان و ارتقای کیفیت آموزش بیانجامد.Designing and Explaining the Effect Model of Professional Qualification and Acceptance of Curriculum Changes on Flexibility and Psychological Capital among Primary Teachers in Khoi city in the Academic Year of 1401-1402
Introduction and goal: The present research was conducted in line with the design and explanation of the model of the effect of professional qualification and acceptance of curriculum changes on flexibility and psychological capital among elementary teachers in Khoi city in the academic year of 1402-1401.
Research methodology: The size of the statistical population consisted of all elementary school teachers of Khoi city in the academic year of 1402-1401 in the number of 1324 people (825 women and 499 men). According to the table of Karjesi and Morgan, the sample size was estimated to be 302 people, which was selected through the stratified sampling method. In order to collect data, Saed Panah's curriculum change acceptance questionnaires (2014), Dennis and Vanderwaal's flexibility (2010), psychological capital by Luthans (2007) and the professional competence of Abdullahi teachers and colleagues (2013) were used. The mentioned items were confirmed by expert professors and their reliability was obtained through Cronbach's alpha coefficient above 0.7. Considering the non-normality of data distribution, structural equation analysis and path analysis were used using pls software.
Findings: The results showed that the model of the effect of professional competence and acceptance of curriculum changes on flexibility and psychological capital among primary teachers in Khoi city has a favorable fit (t=7.47, t=10.38; p>0.01). ) (t=5.97, t=3.19; p>0.01), in addition, the results indicated that professional competence has a positive and significant effect on flexibility and psychological capital among primary teachers in Khoi city. (z=0.54, p>0.01), (z=0.75, p>0.01), also the results showed that the effect of accepting curriculum changes on flexibility and psychological capital is positive and significant. be (z=0.43; p>0.01) (z=0.23; p>0.01).
Conclusion: The results of the study emphasize that improving the professional qualification and encouraging the acceptance of changes can lead to the development of teachers' psychological skills and the improvement of the quality of education.