بررسی رابطه رهبری تحول آفرین بر عملکرد نوآورانه و میانجی گری ساختار سازمانی در معلمان مقطع متوسطه اول شهرستان کازرون
آرشیو
چکیده
مقدمه و هدف:یکی ازعوامل استراتژیک و حیاتی که می تواند عملکرد نوآورانه کارکنان را تشویق نماید، مفهوم رهبری می باشد. لذا هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه رهبری تحول آفرین بر عملکرد نوآورانه و میانجی گری ساختار سازمانی در معلمان مقطع متوسطه اول شهرستان کازرون بود. روش شناسی پژوهش: روش پژوهش با توجه به ماهیت تحقیق، توصیفی- همبستگی از شاخه میدانی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان مقطع متوسطه اول شهرستان کازرون به تعداد 250نفر بوده که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 151 نفر به عنوان حجم نمونه به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه رهبری تحول آفرین بس و اولیو(1985)، پرسشنامه عملکرد نوآورانه چوپانی(1390) و پرسشنامه ساختار سازمانی رابینز(1989) استفاده شد. روائی پرسش نامه ها توسط اساتید محترم مورد تأیید قرار گرفت و پایائی آن ها نیز با اجرای اولیه در نمونه ای به تعداد 25 نفر تأیید شد. ضریب پایایی پرسشنامه ها برای متغیر رهبری تحول آفرین849/0، عملکرد نوآورانه801/0 و ساختار سازمانی799/0 برآوردشده است.یافته ها: بین رهبری تحول آفرین بر عملکرد نوآورانه و میانجی گری ساختار سازمانی در معلمان مقطع متوسطه اول شهرستان کازرون رابطه معناداری وجود دارد.نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش می توان گفت رهبری تحول آفرین پتانسیل، عزم و فرهنگ نوآوری را در سازمان خود افزایش میدهد. همچنین ساختار سازمانی مناسب، پیش فرضی برای موفقیت و نوآوری و تغییر در سازمان است.کلید واژه ها: کلید واژه ها: رهبری تحول آفرین، عملکرد نوآورانه، ساختار سازمانی، معلمان مقطع متوسطه اول شهرستان کازرونInvestigating the Relationship of Transformational Leadership on Innovative Performance and the Mediation of Organizational Structure in Kazerun First Secondary teachers
Introduction and goal: One of the strategic and vital factors that can encourage the innovative performance of employees is the concept o leadership. Therefore, the main purpose of this research was to investigate the relationship of transformational leadership on innovative performance and the mediation of organizational structure in the first secondary level teachers of Kazerun city.
Research methodology: According to the nature of the research, the research method is descriptive-correlation from the field branch. The statistical population of this research includes all the teachers of the first secondary level of Kazeroon city, numbering 250 people, using Cochran's formula, 151 people were selected as the sample size by simple random sampling method. Bess and Olive (1985) Transformational Leadership Questionnaire, Shepherd's Innovative Performance Questionnaire (2013) and Robbins' Organizational Structure Questionnaire (1989) were used to collect information. The validity of the questionnaires was confirmed by respected professors and their reliability was also confirmed by the initial implementation in a sample of 25 people. The reliability coefficient of the questionnaires for the transformational leadership variable is estimated at 0.849, innovative performance at 0.801, and organizational structure at 0.799.Findings: There is a significant relationship between transformational leadership on innovative performance and mediation of organizational structure in the first secondary level teachers of Kazerun city.Conclusion: Based on the results of the research, it can be said that transformational leadership increases the potential, determination and culture of innovation in your organization. Also, a suitable organizational structure is a prerequisite for success and innovation and change in the organizationKeywords: Transformational leadership, innovative performance, organizational structure, teachers of the first secondary level of Kazeroon city