آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۲

چکیده

مقاله حاضر با هدف طراحی چارچوب برنامه درسی مبتنی بر درک طراحی محور در دوره ابتدایی انجام شد. جامعه پژوهشی شامل کلیه اسناد علمی معتبر مرتبط با موضوع بود تحلیل یافته ها با استفاده از الگوی ده مرحله ای هورد (1983) و روش کدگذاری باز و محوری انجام شد. یافته های بدست آمده نشان داد که برنامه درسی مبتنی بر الگوی درک طراحی محور برای تمامی عناصر برنامه درسی نقشی نوین و متفاوت از الگوهای سنتی تعریف می کند. تعیین اهداف در سه سطح کسب، درک و انتقال بر اساس استانداردهای محتوا، انتظارات درسی و عملکرد معنادار، تاکید روی ایده های بزرگ، ایجاد مسئولیت پاسخگویی در قبال یادگیری، استقلال در یادگیری، انتقال یادگیری به موقعیت های زندگی واقعی، آموزش مهارت های زندگی، شخصی سازی محتوا توسط دانش آموزان، انتخاب محتوای کم حجم و عمیق و سازماندهی آن به شیوه های مارپیچی و وارونه حول محور ایده های بزرگ، در نظر گرفتن معلم به عنوان طراح، ارزشیاب و پژوهشگر و ارزشیابی برنامه درسی با تاکید روی شواهد و پیامدها به روش های مختلفی همچون وظایف عملکردی، وجوه درک، استانداردهای ارزشیابی و تولید محصول از جمله ویژگی های این الگوی برنامه درسی است.

Designing A Curriculum Framework for Elementary School based on Understanding by Design

The present study was conducted with the aim of designing a curriculum framework for elementary school based understanding by design. To collect, record and report the primary data of the studies, a researcher-made worksheet form was used. The analysis of the findings was done using Hord's (1983) ten-step model and the open and axial coding method. The findings showed that the understanding by design curriculum framework is an outcome-oriented program that defines new and different roles for all curriculum elements compared to traditional models. Setting goals is done at three levels of acquisition, understanding and transfer based on content standards, learning expectations and meaningful performance, emphasis on big ideas, creating accountability for learning, independence in learning, transferring learning to real life situations, teaching life skills personalization of content by students, prioritization and selection of content, low-volume and deep content and organizing it in spiral and upside-down ways around big ideas, the teacher as a designer, evaluator and researcher, and curriculum evaluation with an emphasis on evidence. And the consequences in different ways such as functional tasks, aspects of understanding, evaluation standards and product production are considered as main characteristics of this curriculum model.

تبلیغات