آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۶

چکیده

پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، به صورت آمیخته با طرح اکتشافی متوالی انجام شده است. در بخش کیفی، برای استخراج مولفه های طراحی محیط یادگیری مبتنی بر سازنده گرایی و تدوین الگو، از روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی بهره گرفته شد. میدان پژوهش شامل ۱۷ جلد کتاب، ۲۳ پایان نامه و رساله، ۸۶ مقاله و ۵ سند مرتبط با آموزش مامایی، آموزش پزشکی، آموزش پرستاری، آموزش بهداشت، نظریه سازنده گرایی، محیط های یادگیری سازنده گرا و یادگیری در محیط واقعی بود. همچنین، برای بررسی جامع این منابع از روش مرور نظام مند استفاده شد. در بخش کمّی، جامعه آماری شامل ۵۰ نفر از متخصصین حوزه های تکنولوژی آموزشی، آموزش مامایی، آموزش پزشکی، آموزش پرستاری و آموزش بهداشت بود. اعتبارسنجی الگوی طراحی شده با استفاده از روش پیمایشی و پرسشنامه محقق ساخته ای با ۱۵ سوال بر مبنای مقیاس لیکرت انجام گرفت. روایی محتوایی پرسشنامه از طریق دو شاخص نسبت روایی محتوا (CVR) و شاخص روایی محتوا (CVI) تایید شد. برای سنجش پایایی پرسشنامه نیز از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد و اعتبار نتایج با آزمون تی تک نمونه ای ارزیابی گردید. نتایج تحلیل محتوای کیفی، به شناسایی ۸ مقوله اصلی و ۱۲ زیرمقوله برای طراحی الگوی محیط یادگیری مبتنی بر سازنده گرایی منجر شد. این مولفه ها و زیرمولفه ها پس از استخراج، در قالب یک الگوی مفهومی و روندی ارائه گردیدند. نتایج اعتبارسنجی نشان داد که الگوی آموزشی ارائه شده از نظر متخصصان دارای اعتبار و اثربخشی لازم برای آموزش دانشجویان رشته مامایی است.

Designing and Validation of a Constructivist-Based Learning Environment Model for Midwifery Students

The present study was applied in terms of its objective and follows a sequential exploratory mixed-methods approach. In the qualitative phase, to extract the components for designing a constructivist-based learning environment and develop the model, inductive qualitative content analysis was employed. The research field included 17 books, 23 theses and dissertations, 86 articles, and 5 documents related to midwifery education, medical education, nursing education, health education, constructivist theory, constructivist learning environments, and real-world learning. A systematic review was also conducted to comprehensively analyze these sources. In the quantitative phase, the statistical population consisted of 50 experts in the fields of educational technology, midwifery education, medical education, nursing education, and health education. The validation of the designed model was carried out using a survey method and a researcher-made questionnaire with 15 Likert scale questions. The content validity of the questionnaire was confirmed using the Content Validity Ratio (CVR) and Content Validity Index (CVI). Additionally, the reliability of the questionnaire was measured using Cronbach's alpha, and the results were validated using a one-sample t-test. The qualitative content analysis results led to the identification of 8 main categories and 12 subcategories for designing a constructivist-based learning environment model. These components and subcomponents were presented in the form of a conceptual and procedural model. The validation results indicated that the proposed educational model has sufficient validity and effectiveness for midwifery students, as assessed by the experts.

تبلیغات