آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۶۸

چکیده

تغییرات در اقتصاد جهانی، منجر به بین المللی شدن روابط شرکت ها و متعاقباً بروز پدیده ارتباطات میان فرهنگی شده است. بنابراین، تضمین موفقیت شرکت ها بدون درک چگونگی اعتماد و همکاری در فرهنگ های مختلف می تواند چالش برانگیز و دشوار باشد. در همین راستا پژوهش حاضر با هدف شناسایی پیشایندهای همکاری مبتنی بر اعتماد در بافت میان فرهنگی صورت گرفت. تحقیق از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش یک تحقیق اکتشافی است که با رویکرد کیفی صورت گرفت. مشارکت کنندگان در پژوهش، یازده نفر از مدیران ارشد در بخش بازرگانی بین المللی در شرکت های خودروسازی ایرانی و چینی بودند که با روش هدفمند انتخاب شدند. داده های حاصل از مصاحبه های نیمه ساختاریافته با روش تحلیل تم مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. بر اساس نتایج پیشایندهای همکاری مبتنی بر اعتماد در بستر میان فرهنگی عبارت اند از: عوامل محیط کلان، کسب اعتبار بین المللی، هوش فرهنگی، عوامل سازمانی، عوامل مدیریتی، اشتراک فرهنگی، شایستگی نیروی انسانی، روابط بین المللی، فرایندهای سازمانی، هدف گذاری اثربخش و تفاوت های فرهنگی. با توجه به یافته ها شفاف سازی اهداف طرفین، پایبندی به تعهدات و صداقت به عنوان پرتکرارترین کدها شناسایی شدند که بینشی را به سیاست گذاران و مدیران در جهت بهبود تعامل های تجاری بین المللی ارائه می دهد.

Identifying the Antecedents of Trust-Based Collaboration in International Trade with Emphasizing the Intercultural Background

Changes in the global economy have led to the internationalization of corporate relations and subsequently the phenomenon of intercultural communication. Therefore, ensuring the success of companies without understanding how to trust and collaborate in different cultures can be challenging and difficult. In this regard, the present research was conducted with the aim of identifying the antecedents of trust-based collaboration in a cross-cultural context. The research is applied in terms of purpose, and in terms of method, it is an exploratory research that was conducted with a qualitative approach. The participants in the research were 11 senior managers in the international trade department of Iranian and Chinese automobile companies who were selected using a targeted method. The data obtained from semi-structured interviews were analyzed by theme analysis method. Based on the results, the antecedents of trust-based collaboration in the cross-cultural context are: macro environment factors, gaining international credit, cultural intelligence, organizational factors, managerial factors, cultural sharing, human resource competence, international relations, organizational processes, effective targeting and cultural differences. According to the findings, clarifying the goals of the parties, adhering to commitments and honesty were identified as the most frequent codes that provide insight to policymakers and managers to improve international business interactions.

تبلیغات