گونه شناسی و مدل یابی اقتصاد قرآنی و دلالت های تربیتی آن برای تربیت اقتصادی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
نگاه به تربیت اقتصادی از سنین پایین، رویکردی است که به تازگی در محافل تربیتی، مورد تأیید و استقبال قرار گرفته است. در همین راستا، هدف پژوهش حاضر شناخت گونه های اقتصاد قرآنی جهت استخراج مدل توصیفی آن ها و دریافت دلالت های مرتبط تربیتی برای تربیت اقتصادی می باشد. برای دست یابی به این منظور و به دلیل چندوجهی بودن مقاله حاضر، روش پژوهش ترکیبی از مراحل پدیدارشناسی توصیفی در مرحله رجوع به آیات قرآن، تحلیل و کدگذاری داده ها به شیوه استراتژی داده بنیاد با نرم افزار MAXQDA در سه بخش کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی و روش استنتاج از مبانی در بخش دلالت های تربیتی است. به عبارتی محققان در مرحله اول خوانشی کامل از کلیه آیات قرآن داشته و سپس داده های مستخرج را کدگذاری، دسته بندی و گونه شناسی کرده اند و مدل نهایی استخراج شده را جهت استنباط دلالت های تربیتی مورد استناد قرار داده اند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که 106 کد باز در رابطه با اقتصاد در آیات قرآن وجود دارد که در قالب سه کد انتخابی اصول اقتصاد خصوصی، اصول اقتصاد حکومتی و توصیف شناسی اقتصادی، دسته بندی شده اند. سه دسته فوق در مرحله بعد به شش کد محوری تقسیم شده اند. در نهایت، داده های کدگذاری شده در قالب جداول و تصاویر، تحلیل و استنتاج تربیتی شده اند.Typology and modeling of Quranic economy and its educational implications for economic education
Looking at economic education from a young age is an approach that has recently been approved and welcomed in educational circles. In this regard, the aim of the current research is to know the types of Quranic economy in order to extract their descriptive model and to obtain the relevant educational implications for economic education. To achieve this purpose and due to the multifacetedness of this article, the research method is a combination of descriptive phenomenological stages in the stage of referring to the verses of the Qur'an, analysis and coding of data according to the foundation's data strategy with MAXQDA software in three parts: open coding, central coding and selective coding. And the inference method is from the basics in the section of educational implications. In other words, in the first stage, the researchers had a complete reading of all the verses of the Qur'an and then coded, categorized and typified the extracted data and used the extracted final model to infer educational implications. The results of the research indicate that there are 106 open codes related to the economy in the verses of the Qur'an, which are categorized in the form of three selective codes: the principles of private economy, the principles of government economy, and economic description. The above three categories are divided into six core codes in the next step. Finally, the coded data in the form of tables and pictures have been analyzed and educational inferences have been made.