حمایت از علائم تجاری غیر متعارف غیر بصری دارای معنای ثانویه در نظام های ایالات متحده و اتحادیه ی اروپا (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
در دنیای مدرن امروز هر تولیدکننده ای با هدف تسلط هرچه بیشتر بر بازار محصولات خود و حذف یا کم رنگ کردن حضور سایر رقبا به دنبال متمایزکردن خود از ایشان است و یکی از این راه ها، استفاده از علامت تجاری ای است که از علائم سایرین، منحصربفردتر باشد، از این رو، استفاده از نشان هایی مانند صدا، رایحه، طعم و حس لمس ناشی از محصولات، به عنوان علامت تجاری رو به گسترش است. علائم مذکور که از آنها به عنوان علائم غیرمتعارف غیربصری یاد می کنند، با این چالش روبرو هستند که آیا از عنصر تمایزبخشی برخوردار هستند و می توانند منبع خود را به خوبی معرفی کنند؟ واقعیت آن است که چنین علائمی در زمره ی نشان های عام یا توصیفی طبقه بندی می شوند و امکان بیان آن در قالب اظهارنامه های کلاسیک میسر نیست یا به دشواری امکان پذیر است. این پژوهش با روش تحلیلی-توصیفی سرانجام نتیجه می گیرد که به طورکلی علائم غیربصری در هر دو نظام(ایالات متحده و اتحادیه ی اروپا) با تمسک به وجود معنای ثانویه و اثبات آن براساس شواهد ارائه شده قابل ثبت هستند. هرچند در نظام ثبتی آنها تفاوت هایی وجود دارد. ازجمله ی این تفاوت ها الزامات ثبتی اتحادیه ی اروپاست که مانع ثبت علائم رایحه، طعم و لامسه می گردد. درحال حاضر، علی رغم عدم وجود این مانع در ایالات متحده نیز، نمونه ی ثبتی موفقی درخصوص علائم طعم و لامسه وجود ندارد.Feasibility of Protecting Nonvisual Nonconventional Trademarks with Secondary Meaning in the US and EU Systems
In today`s modern world, every manufacturer aims to dominate the market of their products as much as possible and to eliminate or diminish the presence of other competitors, seeking to distinguish itself from them, and one of these ways is to use a trademark that is more unique than others. Therefore, use of signs such as sound, aroma, taste, and touch from products as trademarks, which are referred to as non-visual non-conventional signs. The mentioned signs which are referred to as unconventional non-visual signs, face the challenge of whether they have a distinguishing element and can introduce their source well. The fact is that such signs are classified as general or descriptive signs and it is not possible or difficult to express them in the form of classic declarations.This research, with analytical-descriptive method and library approach finally concludes that, in general, non-visual signs in both systems can be registered by insisting on the existence of secondary meaning and proving it based on the evidence provided. However, there are differences in their registration system. Among these differences are the registration requirements of the European Union, which prevent the registration of aroma, taste and touch signs. Currently, despite the absence of this barrier in the United States, there is no successful registered example of taste and touch marks.