آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۰

چکیده

مقدمه:  حوادث رانندگی یکی از دلایل اصلی مرگ و ناتوانی است و باعث مرگ سالانه 1.23 میلیون و ده ها میلیون مصدوم و مجروح در سراسر جهان می شود. در همین حال، بخش قابل توجهی از تلفات و جراحات ناشی از تصادفات رانندگی در میان تصادفات درون شهری رخ می دهد. براساس گزارش سال 1393 مرکز آمار ایران حدود 9 درصد تصادفات درون شهری منجر به فوت و 60 درصد منجر به جرح می شود.هدف:  مقاله با هدف بررسی الگوهای تصادفات درون شهری در شهر اردبیل با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی تدوین شده است.روش شناسی:  پژوهش حاضر یک مطالعه کمی- تحلیلی است. داده های مورد نیاز مطالعه از پلیس راهنمایی و رانندگی اردبیل و همچنین پایگاه داده شهرداری و مرکز آمار ایران استخراج شد. از نقشه مناطق شهر اردبیل برای نمایش توزیع حوادث استفاده شد. از شاخص های نزدیک ترین همسایه، موران محلی و موران جهانی برای تعیین الگوی توزیع حوادث استفاده شده است، از آزمون مرکز متوسط برای تمرکز حوادث و از آزمون بیضی انحراف برای جهت توزیع استفاده شده، و از آزمون تراکم کرنل برای شناسایی کانون حوادث استفاده شده است. تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از نرم افزارهای SPSS  و ARC-GIS انجام شد.قلمرو جغرافیایی پژوهش:  قلمرو جغرافیایی شهر اردبیل می باشد .یافته ها و بحث: نتایج پژوهش نشان داد که بخش مرکزی، حاشیه شمالی و شرقی اردبیل از نظر تصادفات رانندگی درون شهری، آسیب پذیرترین نواحی شهر اردبیل هستند. تقاطع ها، میدان ها و بلوارها محل اکثر حوادث رانندگی هستند که منجر شکل گیری کانون های تصادف خیز می شوند، همچنین تحلیل فضایی تراکم کرنل نشان می دهد که بیشتر تمرکز نقاط تصادفی در منطقه 4 و 1 دیده می شود و مناطق 2 و 3 از تراکم کانون تصادفی کمتری برخوردار هستند.نتیجه گیری: نتایج نهایی حاصل از پژوهش نشان می دهد که از آنجایی که تصادفات اجتناب ناپذیر هستند، جهت کاهش پیامدهای آن را می توان با با بکارگیری روش ها و رویکردهای نوین و نیز استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی و داده های دقیق تر می توان، الگوهای خاص تصادفات درون شهری را جهت کاهش تصادفات و ارائه راهکارها را شناسایی کرد.

Spatial analysis of urban accidents using traffic police data (Case study: Urban accidents in Ardabil in 2016)

Traffic accidents are one of the leading causes of death and disability, causing an annual death of 1.23 million and tens of millions injured and injured worldwide. Meanwhile, a significant proportion of fatalities and injuries resulting from traffic accidents occur among urban accidents. According to the 2014 report of the Statistics Center of Iran, about 9% of accidents in the city lead to death and 60% lead to injuries. Therefore, due to the importance of this issue, patterns of urban accidents in the city of Ardabil were investigated using the GIS. The present study is a quantitative-analytical study. The data required for the study were extracted from the Ardabil Traffic Police as well as the municipal database and the Statistics Center of Iran. The map of Ardabil city areas was used to show the distribution of events. Nearest Neighborhood, Local Moran and Global Moran indices were used to determine the pattern of incident distribution, Medium Center Test was used to focus events, Ellipse Deviation test was used for distribution, and Kernel Density Test was used to identify the focus of the incident. Statistical analysis was performed using SPSS and ARC-GIS software. The results showed that the central part, northern and eastern suburbs of Ardabil are the most vulnerable areas of Ardabil in terms of intra-city traffic accidents. Intersections, squares and boulevards are the site of most traffic accidents that lead to the formation of accident hotspots

تبلیغات